Media Markt gaat concurrentie met Spotify aan | RetailDetail

Media Markt gaat concurrentie met Spotify aan

Media Markt gaat concurrentie met Spotify aan
Shutterstock

Media Markt gaat in samenwerking met Talpa Radio, eigenaar van radiozenders 538, Sky Radio, Radio Veronica en Radio 10, een eigen streamingdienst voor muziek starten. Binnen de twee jaar willen de twee bedrijven een miljoen gebruikers bereiken.

40 miljoen nummers

De nieuwe dienst, die de naam Juke krijgt, is al anderhalf jaar in ontwikkeling en zal naast een aantal radiozenders, niet enkel die van Talpa, ook een muziekbibliotheek van ongeveer veertig miljoen nummers aanbieden. Dat is evenveel als vergelijkbare diensten van andere partijen. Gebruikers kunnen er ook op voorhand samengestelde afspeellijsten vinden.

 

Talpa Radio en Media Markt richtten voor Juke een joint venture op, waarin elke partij 50 procent van het bedrijf in handen heeft. Het is niet geweten hoeveel geld er in het project wordt gepompt.

 

In een eerste fase zal Juke enkel in Nederland te vinden zijn, maar als het een succes is kan het door Media Markt ook in andere landen in de markt worden gezet. Bij Media Markt en Talpa geloven ze alvast dat er nog ruimte is voor een extra streamingdienst. Volgens hen is er in Nederland een penetratie van slechts 30% en ligt 70% van de markt dus nog voor het grijpen.

 

Veel concurrentie

Talpa Radio en Media Markt willen vooral hun eigen bereik inzetten om nieuwe klanten aan te trekken. Talpa Radio heeft 7,3 miljoen luisteraars, terwijl Media Markt 550.000 klanten per week over de vloer krijgt. Juke krijgt een gratis variant, met advertenties, en een betalend abonnement met een gelijkaardige prijs als die van Spotify.

 

Juke zal echter niet enkel met Spotify moeten concurreren. Dat is wel de grootste, maar ook Amazon, Apple en Google hebben allemaal hun eigen service. Daarnaast is ook Youtube nog steeds bijzonder populair voor het streamen van muziek. Het is maar de vraag of er nog ruimte is voor een platform dat zich voorlopig enkel lokaal wil profileren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

KantoorExpert koopt Office Centre van Staples

21/06/2018

KantoorExpert wil de 39 Nederlandse vestigingen van Office Centre overnemen van Staples. De leverancier van kantoorbenodigdheden uit Soest zou zo’n 40 miljoen euro veil hebben voor Office Centre.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Hema opent eerste winkel in Berlijn

15/06/2018

Hema heeft zijn eerste Berlijnse winkel geopend, alweer de vijftiende in Duitsland.Hema ziet in Duitsland een belangrijke groeimarkt: reeds volgende maand opent de de keten haar tweede Berlijnse winkel.