Media Markt gaat concurrentie met Spotify aan | RetailDetail

Media Markt gaat concurrentie met Spotify aan

Media Markt gaat concurrentie met Spotify aan
Shutterstock

Media Markt gaat in samenwerking met Talpa Radio, eigenaar van radiozenders 538, Sky Radio, Radio Veronica en Radio 10, een eigen streamingdienst voor muziek starten. Binnen de twee jaar willen de twee bedrijven een miljoen gebruikers bereiken.

40 miljoen nummers

De nieuwe dienst, die de naam Juke krijgt, is al anderhalf jaar in ontwikkeling en zal naast een aantal radiozenders, niet enkel die van Talpa, ook een muziekbibliotheek van ongeveer veertig miljoen nummers aanbieden. Dat is evenveel als vergelijkbare diensten van andere partijen. Gebruikers kunnen er ook op voorhand samengestelde afspeellijsten vinden.

 

Talpa Radio en Media Markt richtten voor Juke een joint venture op, waarin elke partij 50 procent van het bedrijf in handen heeft. Het is niet geweten hoeveel geld er in het project wordt gepompt.

 

In een eerste fase zal Juke enkel in Nederland te vinden zijn, maar als het een succes is kan het door Media Markt ook in andere landen in de markt worden gezet. Bij Media Markt en Talpa geloven ze alvast dat er nog ruimte is voor een extra streamingdienst. Volgens hen is er in Nederland een penetratie van slechts 30% en ligt 70% van de markt dus nog voor het grijpen.

 

Veel concurrentie

Talpa Radio en Media Markt willen vooral hun eigen bereik inzetten om nieuwe klanten aan te trekken. Talpa Radio heeft 7,3 miljoen luisteraars, terwijl Media Markt 550.000 klanten per week over de vloer krijgt. Juke krijgt een gratis variant, met advertenties, en een betalend abonnement met een gelijkaardige prijs als die van Spotify.

 

Juke zal echter niet enkel met Spotify moeten concurreren. Dat is wel de grootste, maar ook Amazon, Apple en Google hebben allemaal hun eigen service. Daarnaast is ook Youtube nog steeds bijzonder populair voor het streamen van muziek. Het is maar de vraag of er nog ruimte is voor een platform dat zich voorlopig enkel lokaal wil profileren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Erotiekketen Christine le Duc wil weer verleiden

14/08/2018

De keten van eroticashops Christine le Duc wil in Nederlandse handen een nieuwe verleidingspoging wagen. Gered uit het failliete concern Beate Uhse, zet de retailer haar zinnen op de Belgische en Nederlandse markt.

Media Markt boet voor Metro en voor Turkije

14/08/2018

Ceconomy, het moederbedrijf van Media Markt en Saturn, stagneerde in het voorbije kwartaal. De elektronicagroep moet op de beurs ook boeten voor de aandelendip bij Metro, de holding waarvan het vorig jaar afsplitste, en bezorgdheden om de Turkse expansie.

Amazon mag levering volgende dag niet garanderen

13/08/2018

De Britse reclamewaakhond heeft het niet voor Amazons belofte om bestellingen van Prime-leden de volgende dag te zullen leveren. Tijdens de feestdagen vorig jaar waren er vertragingen, dus moet Amazon de garantie schrappen.

RetailDetail Day 2018: geobsedeerd door de klant

13/08/2018

Meer dan ooit staat de klant hoog op de agenda van retailers en merken. Maar is dat niet altijd zo geweest? De RetailDetail Day kijkt voorbij de hype en peilt naar de essentie van klantgericht ondernemen in het digitale tijdperk.

Hema onthoofdt eigen franchiseorganisatie

10/08/2018

Hema heeft de franchiseovereenkomst met de ondernemers aan het hoofd van haar franchiseorganisatie, samen goed voor 24 winkels, opgezegd. Er is al een tijdje fikse ruzie over de bijdrage die franchisenemers moeten afstaan voor onlineverkopen. 

Hoe koopt de consument van morgen?

09/08/2018

Wist je dat winkelen en kopen twee verschillende activiteiten zijn geworden? De weg die de klant van de toekomst aflegt, ziet er helemaal anders uit. Beleef hem zelf in een Inspiration Tour van retailhub en dompel je onder in 1.250 m² innovatie.