Meer banen in detailhandel, minder in de winkelstraat

Meer banen in de detailhandel, minder in de winkelstraat

Meer banen in de detailhandel, minder in de winkelstraat

Door enkele spraakmakende faillissementen van grote winkelketens gingen in 2016 meer dan 21.000 banen verloren in de winkelstraat. Toch kwamen er in de hele sector zelfs 5.000 banen bij, maar dan wel van een ander type dan de 'klassieke verkoper'.

“Lichte maar gestage groei”

Door het faillissement van V&D en de daarmee gepaarde gaande krimp van het aantal LaPlace-restaurants verloren zo’n 10.500 mensen hun baan. Daar kwamen er nog eens zo’n 2.600 bij toen schoenenretailer Macintosh (Dolcis, Manfield, Invito en Scapino) op de fles ging. Voeg daar nog onder meer het omvervallen van elektroketen Scheer & Foppen en de moderetailers Perry Sport, McGregor en MS Mode aan toe, en de teller staat eind november al op 21.000 banen die verloren gingen. Een jaar eerder waren er dat nog geen 8.000. Beweren dat 2016 een rampjaar was voor de winkelstraat, is dus verre van overdreven.

 

Toch is het niet al kommer en kwel, blijkt uit een recent verschenen rapport van uitkeringsinstantie UWV waarover NRC bericht. Volgens de laatste prognoses kwamen er zelfs ongeveer 5.000 banen bij in de hele sector van de detailhandel, die intussen goed is voor bijna 870.000 jobs. Ook de komende jaren rekent het UWV op een “lichte maar gestage groei” van het aantal banen: in 2017 en 2018 naar schatting met bijna 7.500 per jaar.

 

Klassieke verkoper is ‘out’

Al gaat het dan wel om een ander type van banen: de klassieke verkoper ‑ en helaas is dat vandaag nog altijd de meest voorkomende functie in de sector (drie op de tien medewerkers) ‑ staat in tijden van e-commerce meer en meer onder druk.

 

“Webwinkels hebben geen verkoopmedewerkers nodig, maar wel iemand die de sociale media in de gaten houdt. En mensen die op de klantenservice telefoontjes beantwoorden, of in de distributiecentra werken”, zegt Freek Kalkhoven, arbeidsmarktonderzoeker bij UWV. En de consument die wél nog naar de winkel komt, heeft “meer dan ooit behoefte aan klantgerichtheid en service”.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

KantoorExpert koopt Office Centre van Staples

21/06/2018

KantoorExpert wil de 39 Nederlandse vestigingen van Office Centre overnemen van Staples. De leverancier van kantoorbenodigdheden uit Soest zou zo’n 40 miljoen euro veil hebben voor Office Centre.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Hema opent eerste winkel in Berlijn

15/06/2018

Hema heeft zijn eerste Berlijnse winkel geopend, alweer de vijftiende in Duitsland.Hema ziet in Duitsland een belangrijke groeimarkt: reeds volgende maand opent de de keten haar tweede Berlijnse winkel.