Zeeman wil nieuw imago, zonder matroos | RetailDetail

Zeeman wil nieuw imago, zonder matroos

Zeeman wil nieuw imago, zonder matroos
Shutterstock

Textieldiscounter Zeeman is op zoek naar een nieuw imago en heeft daarom een nieuw winkelconcept ontwikkeld. Het meest opvallende daarbij is dat de typische matroos uit beeld verdwijnt.

Meer ruimte

De eerste vestiging met het nieuwe concept werd onlangs geopend in thuisbasis Alphen aan den Rijn. De vernieuwde Zeeman XL oogt een stuk strakker dan zijn voorgangers. Niet enkel is de matroos uit het logo verdwenen, maar ook op andere manieren wil de winkel zich een moderner imago aanmeten. Voor de winkel zijn er geen vlaggen of parasols te vinden en in de winkel is er veel meer ruimte om te winkelen. Bovendien is er met meer zorg gedacht aan het uitstallen van de producten: alles wordt daarbij netjes gestapeld of opgevouwen.

 

Voor het bedrijf was het wel belangrijk dat er een goede mix werd gevonden tussen een beter en moderner imago, en het idee dat Zeeman nog steeds een discounter is. “Je moet wel uitstralen dat je discounter bent. We kijken steeds: hebben we de laagste prijzen”, zegt financieel directeur Albert van Bolderen.

 

“Investeringsachterstand

Zeeman is al langer bezig met een imagowijziging, wat volgens directeur Bart Karis dringend nodig was. “Het is een mooi label met fantastische mogelijkheden, waar achterstallig onderhoud aan kleefde. Het revitaliseren leek me een prachtige uitdaging. Er was een investeringsachterstand in de filialen”, zei Karis daar een tijdje geleden al over. Een betere winkelervaring is een belangrijk onderdeel van dat nieuwe imago.

 

Dat het nieuwe imago zijn vruchten afwerpt, blijkt uit de cijfers: in 2016 steeg de omzet met 3,4% naar 548 miljoen euro en de winst werd zelfs verdubbeld, ondanks stevige investeringen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Hema opent eerste winkel in Berlijn

15/06/2018

Hema heeft zijn eerste Berlijnse winkel geopend, alweer de vijftiende in Duitsland.Hema ziet in Duitsland een belangrijke groeimarkt: reeds volgende maand opent de de keten haar tweede Berlijnse winkel.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Franchisesector sneller gegroeid dan hele Nederlandse economie

14/06/2018

Terwijl de Nederlandse economie in de periode 2015-2017 met 7,37% groeide, klokte de franchisesector af op een groei van 7,57%. En dat ondanks de lichte daling van het aantal formules en vooral de "dieprode cijfers" van de modesector.