Henkel en PostNL stappen in Nederlands wasplatform | RetailDetail

Henkel en PostNL stappen in Nederlands wasplatform

Henkel en PostNL stappen in Nederlands wasplatform
Foto: Dobbi

Een nieuwe Nederlandse startup, Dobbi, draait de was voor jou: de onderneming haalt thuis je vuile was op en brengt het schoon gestreken en gevouwen terug. PostNL en Henkel investeren al mee in het bedrijf, dat een nieuwe disruptor wil zijn.

 

Innovatie in de was- en stomerijbranche

Na een succesvol proefproject, waarbij ondernemer Maurits Tiethoff – samen met PostNL – stomerijgoed thuis liet ophalen, wassen en terugbezorgen, start nu Dobbi. De startup haalt vuile was bij mensen thuis op en brengt het schoon terug, zelfs gestreken en gevouwen.


Nieuw is de service op zich niet, maar Dobbi onderscheidt zich van andere wasserijdiensten doordat de dienst meer gericht is op individuele huishoudens en jongere mensen – zoals de drukbezette millennial. “Ik zag innovatie in de was- en stomerijbranche. Dat bleek zo succesvol dat het leidde tot deze investering”, zegt Tiethoff aan RTL Z.


Klanten betalen per artikel als ze wasgoed laten stomen of strijken, voor enkel het wassen en vouwen geldt een kiloprijs. Momenteel is Dobbi alleen nog maar beschikbaar in de Amsterdamse regio tussen Hoorn en Hoofddorp, maar binnen de twaalf maanden moet de dienst over heel Nederland beschikbaar zijn.

 

Platform zonder wasmachines

Interessant is dat Dobbi geen eigen wasfaciliteiten heeft. De onderneming werkt, in lijn met de vele platformen zoals Airbnb en Uber die in elke branche opduiken, als een platform: het maakt enkel gebruik van bestaande wasserettes en stomerijen. 


Ook voor de andere diensten van het wasplatform hebben oprichters Ruben van Pelt en Maurits Tiethoff externe partners gevonden: PostNL doet het vervoer van de was en wasmiddelenproducent Henkel stapt ook mee in. Beide bedrijven investeren bovendien financieel in de startup.

 

Henkel en PostNL recht naar de consument

Voor PostNL is het wasplatform een nieuwe stap in de richting van allround-dienstverlening naar de consument. Eerder investeerder de postbezorger ook al in onlineboodschappendienst Stockit en ging het een samenwerking aan met INS Ecosystem, een platform dat voedingsbedrijven rechtstreeks in contact wil brengen met de consument.


Henkel heeft met Dobbi op zijn beurt een nieuwe manier om de consument rechtstreeks te bereiken, zonder de supermarkt als tussenpersoon, en zo ook wasmiddelenomzet rechtstreeks naar zich toe te trekken. Het speelt bovendien mee in op de trend naar meer dienstverlening en minder bezit van goederen. Zo hebben consumenten in kleine woningen in de grote steden steeds minder een eigen wasmachine. 
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.

P&G wil 100% recycleerbare verpakkingen tegen 2030

17/04/2018

Procter & Gamble kondigt nieuwe duurzaamheidsdoelen aan voor 2030, aangezien het de doelstellingen voor 2020 al voor een groot deel heeft gehaald. Tegen 2030 wil het onder meer alle verpakkingen recycleerbaar of herbruikbaar maken.

Zalando start met verkoop schoonheidsproducten

23/03/2018

Zalando is vandaag in Duitsland gestart met de verkoop van schoonheidsproducten. Die stap werd in oktober al aangekondigd door het Duitse bedrijf en is nu dus een feit. Markten buiten Duitsland volgen wel pas later.

Eigenaar CK Hutchison zet stap opzij

19/03/2018

Li Ka-shing, de eigenaar en topman van CK Hutchison (het bedrijf achter ketens als Kruidvat en ICI Paris XL), zet half mei een stap opzij. Dan geeft de 89-jarige de fakkel door aan zijn oudste zoon, Victor Li.

PostNL gaat met blockchain werken rond foodbezorging

12/03/2018

PostNL heeft een samenwerking afgesloten met INS Ecosystem, dat voedingsbedrijven rechtstreeks in contact wil brengen met de consument. Nederland wordt een testregio om blockchaintechnologie in deze sector te evalueren.

Europa wil wereldwijd verbod op dierenproeven bij make-up

27/02/2018

Een aantal leden van het Europees Parlement stellen dat er werk moet worden gemaakt van een wereldwijd verbod op dierenproeven die worden uitgevoerd door cosmeticabedrijven. In Europa geldt zo’n verbod al.