Elektronica steeds vaker online gekocht | RetailDetail

Elektronica steeds vaker online gekocht

Elektronica steeds vaker online gekocht
http://www.shutterstock.com/nl/pic-160804904/stock-photo-online-shopping-concepts-with-cart-symbol.html?src=w9V6rCFfF1yvFqqmxBNvzQ-1-75

De Nederlandse consument koopt steeds vaker zijn elektronica online. De online omzet in die sector blijft dan ook steeds meer stijgen, terwijl de fysieke winkels met lede ogen moeten toezien hoe hun omzet daalt.

Kwart aankopen online

In het eerste kwartaal van 2016 haalden middelgrote en grote handelaars in consumentenelektronica dan ook 34% meer omzet dan in dezelfde periode een jaar eerder. In de fysieke winkels ging de omzet er dan weer met 11% op achteruit. Over het volledige jaar 2015 daalde de omzet in de winkels met 2,5%, terwijl de online omzet met 11% de hoogte in ging.

 

Het aantal webwinkels gaat dan ook stevig de hoogte in. In het eerste kwartaal van 2016 waren er 1980 webwinkels, bijna een kwart meer dan vier jaar geleden. Het aantal fysieke filialen daalde daarentegen met 11% in die periode, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor Statistiek.

 

Dat is ook terug te zien in het online aandeel van de totale omzet die binnen de sector van consumentenelektronica wordt behaald: in 2012 werd 13% van de omzet online gehaald, terwijl dat in 2014 al bijna verdubbeld was naar 24%. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

Chinese webreus zet aanval op Italië in

11/07/2018

De Chinese webreus JD.com wil gaan uitbreiden naar Italië. Het zou voor de grote rivaal van Alibaba het tweede Europese kantoor op korte tijd betekenen.

Samsung maakt zich zorgen over eigen groei

06/07/2018

Technologiegigant Samsung is niet positief over de eigen resultaten. Het Zuid-Koreaanse bedrijf verwacht een niet al te geweldige groei in het tweede kwartaal van dit jaar: de verkoop van smartphones stelt teleur.