“AH to go binnen enkele jaren kassaloos” | RetailDetail

“AH to go binnen enkele jaren kassaloos”

“AH to go binnen enkele jaren kassaloos”

Wouter Kolk, CEO van supermarktketen Albert Heijn, gelooft dat Albert Heijn binnen enkele jaren ook een kassaloze supermarkt zal hebben, zoals bij het pilootproject dat Amazon een tijdje geleden heeft opgezet.

 

AH to go binnenkort zonder kassa?

“Ik vind het fantastisch dat Amazon een winkel is begonnen zonder kassa’s. Je checkt bij binnenkomst in met je telefoon, gooit daarna je spullen in een karretje en loopt met de kar de winkel uit, waarna je automatisch via je telefoon afrekent”, zegt hij aan De Telegraaf. “Ik zie dat hier ook komen, waarschijnlijk over een aantal jaren en als eerste waarschijnlijk bij de AH to go.”

 

Kolk vertelt ook over de fusie met het Belgische Delhaize. Hij gelooft dat beide partijen veel van elkaar kunnen leren. “Op het gebied van vers kunnen we veel leren van de Belgen.” Langs de andere kant denkt hij de zuiderburen te kunnen beïnvloeden op vlak van logistiek en efficiëntie.

 

Problemen met leveranciers bijna opgelost

De CEO beschouwt vers en hypervers dan ook als de absolute trend van het moment, samen met directe consumptie. “Dat merkten we al eerder bij AH to go. We hadden die winkels ingedeeld in afdeling ‘nu’ en ‘voor later’. We zien een duidelijke verschuiving richting directe consumptie.”

 

Bij de fusie met Delhaize was er wel ruzie ontstaan met de leveranciers, omdat het bedrijf plots extra kortingen eiste vanwege de grote schaal waarop het zou werken. Die problemen zijn volgens Kolk echter bijna opgelost. “We hebben goede gesprekken gehad en konden tonen wat allemaal mogelijk is.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.