“AH to go binnen enkele jaren kassaloos” | RetailDetail

“AH to go binnen enkele jaren kassaloos”

“AH to go binnen enkele jaren kassaloos”

Wouter Kolk, CEO van supermarktketen Albert Heijn, gelooft dat Albert Heijn binnen enkele jaren ook een kassaloze supermarkt zal hebben, zoals bij het pilootproject dat Amazon een tijdje geleden heeft opgezet.

 

AH to go binnenkort zonder kassa?

“Ik vind het fantastisch dat Amazon een winkel is begonnen zonder kassa’s. Je checkt bij binnenkomst in met je telefoon, gooit daarna je spullen in een karretje en loopt met de kar de winkel uit, waarna je automatisch via je telefoon afrekent”, zegt hij aan De Telegraaf. “Ik zie dat hier ook komen, waarschijnlijk over een aantal jaren en als eerste waarschijnlijk bij de AH to go.”

 

Kolk vertelt ook over de fusie met het Belgische Delhaize. Hij gelooft dat beide partijen veel van elkaar kunnen leren. “Op het gebied van vers kunnen we veel leren van de Belgen.” Langs de andere kant denkt hij de zuiderburen te kunnen beïnvloeden op vlak van logistiek en efficiëntie.

 

Problemen met leveranciers bijna opgelost

De CEO beschouwt vers en hypervers dan ook als de absolute trend van het moment, samen met directe consumptie. “Dat merkten we al eerder bij AH to go. We hadden die winkels ingedeeld in afdeling ‘nu’ en ‘voor later’. We zien een duidelijke verschuiving richting directe consumptie.”

 

Bij de fusie met Delhaize was er wel ruzie ontstaan met de leveranciers, omdat het bedrijf plots extra kortingen eiste vanwege de grote schaal waarop het zou werken. Die problemen zijn volgens Kolk echter bijna opgelost. “We hebben goede gesprekken gehad en konden tonen wat allemaal mogelijk is.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.