“Autonome groei is zinvolle aanpak voor Jumbo” | RetailDetail

“Autonome groei is zinvolle aanpak voor Jumbo”

“Autonome groei is zinvolle aanpak voor Jumbo”
Foto: Jumbo

Jumbo wil snel een dertigtal winkels openen in België, blijkt uit tips van vastgoedmakelaars. Hoe schat retailprofessor Laurens Sloot de slaagkansen in? “Dit is een strategie die weinig risico’s inhoudt.”

Inkoopvoordeel

“Vlaanderen is een erg interessante markt voor Nederlandse retailers”, meent Laurens Sloot, algemeen directeur van EFMI Business School en bijzonder hoogleraar retailmarketing aan de Rijksuniversiteit Groningen. “Het is welvarend, er wonen ruim zes miljoen mensen en er is geen grote taalbarrière. Er zijn wel culturele verschillen, maar die zijn toch kleiner voor een Brabants familiebedrijf als Jumbo dan voor een Noord-Hollands bedrijf als Albert Heijn. Bovendien hebben Nederlandse ketens een groot inkoopvoordeel tegenover Belgische. Albert Heijn hanteert min of meer dezelfde verkoopprijzen in België als in Nederland, maar in Nederland is het één van de duurste ketens en in Belgie één van de voordeligste. Dat geeft te denken. Zonder dat ik dat hard kan maken met concrete cijfers schat ik in dat de inkoopprijzen in Nederland ongeveer 3 tot 4% lager liggen dan in België, en dat tikt.”

 

Mocht Jumbo erin slagen om in Vlaanderen twintig tot dertig vestigingen te openen, dan is dat een strategie die eigenlijk weinig risico inhoudt, stelt onze gesprekpartner. Ook in een overbezette markt? “Ach, wat is overbezet? De meeste supermarktketens laten gezonde rendementen zien in België, dus er is vast wel ruimte voor een extra partij. Ook Albert Heijn is er in 5 jaar in geslaagd om ongeveer 400 miljoen euro omzet te halen met een bescheiden winst. Dus waarom zou Jumbo dat niet kunnen?”

 

Consolidatiegolf?

Jumbo zou dus een gelijkaardige piste kunnen bewandelen als AH. Een autonome groeistrategie is best zinvol, vindt Sloot. Zo leren ze Vlaanderen goed kennen, en omgekeerd zullen de Vlamingen Jumbo leren kennen. “Door winkels te openen in België, tonen ze ook aan Colruyt en Carrefour hoe competitief ze zijn. Dat is vaak de beste manier om uiteindelijk aan tafel te komen als het gaat om fusies en overnames.”

 

Het bedrijf van de familie Van Eerd, vandaag goed voor 6,7 miljard omzet, moet immers aan zijn continuïteit denken: ze kunnen niet voor eeuwig alleen blijven. Colruyt zou volgens sommige analisten een bijzonder geschikte partner zijn. Staat verdere consolidatie in de Benelux voor de deur? Je ziet wel vaker dat één fusie in een bepaalde sector een golf van verdere fusies op gang brengt. Voor Colruyt zou een samenwerking met Jumbo alleszins zeer interessant kunnen zijn, meent Sloot: “Ik heb veel respect voor Colruyt, het is één van de topformules in Europa. Via Jumbo zou de retailer inzicht kunnen krijgen in het Nederlandse inkoopgebeuren. Ook aansluiting bij Superunie zou interessant kunnen zijn voor Colruyt. Het is een publiek geheim dat Colruyt in het verleden al eens interesse heeft gehad in de Nederlandse keten Nettorama.”

 

Dat Jumbo naar België komt in de hoop op termijn Colruyt over te nemen, ziet Sloot vooralsnog niet als realistisch. “Colruyt is ongeveer twee keer zo groot en vier keer zo winstgevend als Jumbo, dus dat zie ik niet zomaar gebeuren. En de vraag is ook wat Jumbo zou kunnen toevoegen aan het Colruyt-concept, ik denk niet zoveel om eerlijk te zijn. De winkels van Carrefour zijn veel interessanter voor Jumbo, schat ik in. Als Carrefour haar Vlaamse winkels nog eens wil verkopen, dan denk ik dat Jumbo daar zeer geïnteresseerd in zou zijn.”

 

Troeven

Over welke sterke troeven beschikt Jumbo dan wel volgens Sloot? Een scherpe prijspositionering is er zeker één. “Van origine zijn ze een EDLP-speler, maar dat hebben ze wat moeten loslaten na de overnames van Super de Boer en C1000, twee ketens die wél het high-low spel speelden. Verder heeft Jumbo mooie winkels met een groot assortiment, vriendelijke medewerkers en lage prijzen. Jumbo spreekt de taal van het gewone volk. Ze zijn trouwens ook eigenaar van restaurantketen La Place.” Dat concept is in België mede door omstandigheden nooit verder gekomen dan één Antwerpse vestiging, maar heeft zeker potentieel.

 

Met welke formule zou Jumbo best de grens over trekken? “Voor de Jumbo City-winkels is het te vroeg, die bevinden zich nog in een testfase en er moet nog veel aan gesleuteld worden. De Foodmarkt-winkels zijn wél baanbrekend, maar het businessmodel is niet eenvoudig. Dus ik denk toch dat het met de gewone Jumbo-supermarkten zal zijn, winkels tussen de 800 en 1800 m². Maar wellicht dat Jumbo ook één of twee winkels van het Jumbo Foodmarkt concept neer wil zetten om het merk te bouwen in België.” 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dank zij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar opnieuw z’n marktaandeel licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.

Nieuw etiket Albert Heijn toont toegevoegde suikers

11/06/2018

Albert Heijn wil transparanter communiceren over de voedingswaarde van zijn huismerken: een nieuw etiket biedt meer informatie. Bovendien start de retailer een suikercampagne en haalt een miljard suikerklontjes uit zijn producten.  

Bavaria wordt Swinkels Family Brewers

11/06/2018

Brouwerijgroep Bavaria (bekend van bieren als Bavaria, Swinckels, Palm en Rodenbach) kiest voor "een nieuwe naam die beter past bij de grote verscheidenheid aan merken die ze produceert": de groep neemt de naam van de eigenaarsfamilie, Swinkels, aan.