Albert Heijn laat garnalen in Nederland pellen | RetailDetail

Albert Heijn laat garnalen in Nederland pellen

Albert Heijn laat garnalen in Nederland pellen

Supermarktketen gaat zijn garnalen voortaan in Nederland laten pellen. De verse garnalen, die nochtans in Nederland op de Waddenzee worden gevangen, gingen tot nu toe steeds naar een fabriek in Marokko.

Supermarktketen Albert Heijn gaat zijn garnalen voortaan in Nederland laten pellen. De verse garnalen, die nochtans in Nederland op de Waddenzee worden gevangen, gingen tot nu toe steeds naar een fabriek in Marokko.

Minder conserveermiddelen

Nadat de garnalen in Marokko gepeld waren, werden ze gewoon terug gestuurd naar Nederland. Die onnodige trip zal voortaan niet meer nodig zijn. De familie Kant uit het Groningse Leens heeft immers een pelmachine ontwikkeld die de reis overbodig maakt.

 

Albert Heijn maakt sinds enkele weken gebruik van het nieuwe systeem en de initiatiefnemers verwachten dat binnen vijf jaar geen enkele garnaal meer met de hand zal gepeld worden in Marokko. Momenteel wordt er per week 25.000 kilo garnalen gepeld in Leens. In april gaat er een nieuwe fabriek open in Lauwersoog, waardoor er tot 100.000 kilo per week machinaal zal gepeld kunnen worden.

 

Door de trip naar Marokko, die het gevolg is van de regelgeving uit 1989 die stelt dat thuispellen verboden is om hygiënische redenen, zijn de vers gevangen garnalen al tien dagen oud op het moment dat ze bij Albert Heijn in de winkel liggen. Op dat moment zijn ze nog ongeveer twee weken houdbaar. De garnalen kunnen voortaan dus verser de winkel in en met minder gebruik van conserveermiddelen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.