Albert Heijn wil af van plastic zakken voor AGF | RetailDetail

Albert Heijn wil af van plastic zakken voor AGF

Albert Heijn wil af van plastic zakken voor AGF
© Shutterstock

Onze zuiderburen doen deze maand aan "mei plasticvrij", maar ook Nederland laat zich niet onbetuigd in de strijd tegen plasticafval. De volgende in de rij is Albert Heijn, dat plastic zakken in de ban wil doen.

 

Zoeken naar alternatieven

Tien winkels van de Zaanse keten nemen deel aan een proefproject om te kijken wat de beste alternatieven zijn, tekende RTL Nieuws op bij een woordvoerder van AH. Daarbij valt bijvoorbeeld te denken aan herbruikbare tasjes. Welke winkels bij de proef betrokken zijn, of welke andere alternatieven er zullen worden uitgetest, blijft voorlopig echter nog een geheim.

 

Albert Heijn doet al even mee aan de strijd tegen plastic, klinkt het wel nog: "Zo zijn de zogenoemde lussentassen bij de kassa dunner en kleiner geworden, zodat we zo'n 10% aan plastic besparen", vervolgde de woordvoerder. 

 

Delhaize bant wegwerpzakken

AH's Belgische broertje Delhaize wil nog dit jaar zelfs helemaal stoppen met plastic zakjes voor groenten en fruit: als alternatief wil de keten herbruikbare katoenen zakken introduceren. Ook papieren zakken zullen terugkeren om de plasticban te helpen opvangen.

 

Vandaag voerde leefmilieuminister Joke Schauvliege de strijd tegen plastic nog wat verder op: wegwerpzakken zouden nu ook in Vlaanderen verboden worden (als laatste Belgische regio), terwijl op plastic flessen statiegeld geheven zou worden. Nu kunnen die nog gratis worden meegegeven indien ze goed worden gesorteerd, maar toch maken ze - samen met blikjes - zowat de helft van het zwerfafval uit. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.