Albert Heijn wil voor de zomer kassaloze winkels | RetailDetail

Albert Heijn wil voor de zomer kassaloze winkels

Albert Heijn wil voor de zomer kassaloze winkels
Foto: Bjoern Wylezich / Shutterstock.com

Albert Heijn test op het hoofdkantoor een winkel zonder kassa. Nog voor de zomer wil de supermarktketen meer kassaloze vestigingen van gemaksformule AH to go.

 

AH to go test kassaloze 'Tap to Go'

Al een maand lang test Albert Heijn in zijn hoofdkantoor in Zaandam een AH to go zonder kassa of caissière, schrijft De Telegraaf. Er was al langer sprake van autonome winkels bij AH –  topman Wouter Kolk voorzag de kassaloze supermarkten afgelopen zomer nog voor het jaar 2018 – maar de plannen zijn in een hogere versnelling geschakeld.


“De technische ontwikkelingen gaan snel. Waarom wachten? Tap to Go speelt in op de snelheid en het gemak dat onze klanten graag willen”, aldus directeur van AH to go Jan-Willem Dockheer, in De Telegraaf. De kassaloze winkel werkt met een eigen systeem dat de naam Tap to Go kreeg.

 

Artikelen aantikken met kaart

Bedoeling is dat klanten zich eenmalig aanmelden via een app, waarna ze – voorlopig – een kaart krijgen die ze tegen het elektronische prijslabel aantikken (‘tap’) van het product dat ze willen kopen. Zo wordt het aan hun winkelmandje toegevoegd. Na check-out wordt het bedrag van het winkelmandje na een tiental minuten automatisch van de rekening afgeschreven.

 

Op termijn moet de kaart, die dient om artikelen in het schap aan te tikken, vervangen worden door mobiel scannen en betalen met de smartphone. Albert Heijn ontwikkelt het systeem samen met verschillende technologiebedrijven en een bank. Nog voor de zomer zou het de AH to go’s zonder kassa effectief willen uitrollen. 

 

Wellicht is de beveiliging tegen diefstal dan wel een prioriteit voor de verdere uitrol, ook al is dat een probleem die zich in de veilige omgeving van het Ahold Delhaize-hoofdkantoor nog niet meteen stelt. Op dit moment is Albert Heijn alvast niet bang dat klanten artikelen zullen stelen: “We vertrouwen onze klanten”, klinkt het.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Ondernemers akkoord met einde Emté

11/07/2018

De ondernemers van Emté hebben de overgang van hun keten naar Coop en Jumbo na een stemming goedgekeurd. Waarschijnlijk zullen alle partners de overeenkomst spoedig ondertekenen.

Jumbo Groep Holding stelt nieuwe directieleden aan

11/07/2018

Jumbo Groep Holding, het bedrijf achter supermarktketen Jumbo, maakte vandaag een aantal wissels bekend in de eigen directie. Jumbo België krijgt Peter Isaac als algemeen directeur, La Place neemt afscheid van Bart van den Nieuwenhof.

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.