Albert Heijn wint Liegebeestverkiezing | RetailDetail

Albert Heijn 'wint' Liegebeest 2017

Albert Heijn 'wint' Liegebeest 2017

Albert Heijn is door duizenden stemmers verkozen tot het grootste Liegebeest van 2017. De keten suggereerde in de Allerhande van afgelopen april dat serranoham-varkens buiten in de wei lopen, maar de dieren zitten hun leven lang binnen in een krap hok.

Misleiden over dierenwelzijn

De verkiezing begon ditmaal met in totaal vijf genomineerden. Zuivelbedrijf Almhof was genomineerd omdat ze in bijna al haar tv-reclames koeien toont die vrij grazen in de wei, maar het houdt in werkelijkheid een groot deel van zijn koeien binnen. Albert Heijn was twee keer genomineerd: naast de Serrano-varkens was dat ook voor kweekzalm die in een tv-reclame ‘very happy fish’ worden genoemd, terwijl de vissen met duizenden in grote kweeknetten leven.

 

Rio Mare en Friesche Vlag, de overige twee genomineerden, verdwenen uit de lijst omdat ze naar aanleiding van de verkiezing hun producten aanpassen. Visverwerker Rio Mare liet weten niet te kiezen voor een diervriendelijkere slachtmethode - de tonijnen worden nog steeds levend ingevroren - maar wel de welzijnsclaim te laten vallen. Omdat de misleiding over dit dierenleed echter is gestopt, haalde Wakker Dier het bedrijf uit de Liegebeestverkiezing. Friesche Vlag gaat een andere naam bedenken voor 'Halfvol Plantaardig', een koffieverrijker die voor 96% uit koemelk bestaat. 

 

Op de Liegebeest verkiezing, een 'prijs' van Wakker Dier voor bedrijven die consumenten misleiden met valse claims over dierenwelzijn, een recordaantal van 19.000 stemmen uitgebracht. 7500 daarvan kozen voor de serranoham-varkens van Albert Heijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.