Autobar wordt Pelican Rouge en verhuist naar Nederland | RetailDetail

Autobar wordt Pelican Rouge en verhuist naar Nederland

Autobar wordt Pelican Rouge en verhuist naar Nederland

Autobar, een van de grootste spelers uit de vending-branche, is overgenomen door zijn schuldeisers. Die verhuizen het hoofdkwartier van Londen naar Dordrecht en veranderen de naam in Pelican Rouge.

Schuldherschikking is rond

Autobar zat in slechte papieren - de groep torste een schuldenlast van circa 900 miljoen euro - maar eigenaar CVC heeft nu een regeling getroffen met de schuldeisers van de specialist in koffie-, soep-, snoep- en frisdrankautomaten voor kantoren. Het investeringsfonds kocht Autobar in 2010 voor 1,2 miljard euro, maar beleefde daar amper plezier aan.

 

De schuldeisers hebben het gros van de uitstaande schulden omgezet in aandelen en meteen de schuldenlast van het bedrijf gehalveerd tot zo'n 450 miljoen euro. Daarnaast krijgt de groep ook nog uitstel van terugbetaling tot het eind van de looptijd, met de optie om de niet-terugbetaalde schuld plus rente eveneens om te zetten in aandelen. Dat alles moet het bedrijf weer de nodige ademruimte bieden om zijn verplichtingen na te komen en aan te knopen met groei.

 

Antwerpse roots

De schuldherschikking gaat gepaard met een verhuis en een naamsverandering: de nieuwe eigenaars brengen de hoofdzetel naar het Nederlandse Dordrecht, waar de koffiebranderij van de groep gevestigd is.

 

De nieuwe naam wordt Pelican Rouge, naar het gelijknamige koffiemerk 'Roode Pelikaan' dat in 1863 werd opgericht in Antwerpen en dat Autobar zowel in België als in Nederland commercialiseerde. "De naamsverandering bewijst onze intentie om te focussen op kwaliteitskoffie, kwaliteitsdienstverlening en kwaliteitsleveringen en om de klant centraal te stellen in alles wat we doen", zegt CEO Alain Beyens. Die wil zijn bedrijf in alle verkoopkanalen zien groeien op de premium koffiemarkt.

 

Het voormalige Autobar is actief in elf Europese landen en beheert meer dan 255.000 automaten bij 150.000 klanten. Alles samen werken er 5.000 mensen voor de groep, van wie 210 in België en ruim 800 in Nederland. Alleen al in België bereidt de groep bij zo'n 4500 klanten jaarlijks meer dan 125 miljoen kopjes koffie.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nestlé is de vier vingers van KitKat kwijt

23/04/2018

De vier ‘vingers’ van de chocoladereep KitKat zijn niet typisch genoeg om Nestlé het alleenrecht ervoor toe te kennen. Het Europees Gerechtshof beslecht zo een lange juridische strijd tussen KitKat en Leo.

Picnic bouwt distributiecentrum vlakbij België

23/04/2018

Vorige week nog maakte Picnic bekend zijn service uit te breiden naar twee nieuwe Noord-Brabantse steden; vandaag kondigt de online supermarkt de bouw van een distributiecentrum in Eindhoven aan. Het magazijn moet in mei al operationeel zijn.

Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

20/04/2018

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.

EU stemt wet voor betere biolabels

20/04/2018

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.