Autobar wordt Pelican Rouge en verhuist naar Nederland | RetailDetail

Autobar wordt Pelican Rouge en verhuist naar Nederland

Autobar wordt Pelican Rouge en verhuist naar Nederland

Autobar, een van de grootste spelers uit de vending-branche, is overgenomen door zijn schuldeisers. Die verhuizen het hoofdkwartier van Londen naar Dordrecht en veranderen de naam in Pelican Rouge.

Schuldherschikking is rond

Autobar zat in slechte papieren - de groep torste een schuldenlast van circa 900 miljoen euro - maar eigenaar CVC heeft nu een regeling getroffen met de schuldeisers van de specialist in koffie-, soep-, snoep- en frisdrankautomaten voor kantoren. Het investeringsfonds kocht Autobar in 2010 voor 1,2 miljard euro, maar beleefde daar amper plezier aan.

 

De schuldeisers hebben het gros van de uitstaande schulden omgezet in aandelen en meteen de schuldenlast van het bedrijf gehalveerd tot zo'n 450 miljoen euro. Daarnaast krijgt de groep ook nog uitstel van terugbetaling tot het eind van de looptijd, met de optie om de niet-terugbetaalde schuld plus rente eveneens om te zetten in aandelen. Dat alles moet het bedrijf weer de nodige ademruimte bieden om zijn verplichtingen na te komen en aan te knopen met groei.

 

Antwerpse roots

De schuldherschikking gaat gepaard met een verhuis en een naamsverandering: de nieuwe eigenaars brengen de hoofdzetel naar het Nederlandse Dordrecht, waar de koffiebranderij van de groep gevestigd is.

 

De nieuwe naam wordt Pelican Rouge, naar het gelijknamige koffiemerk 'Roode Pelikaan' dat in 1863 werd opgericht in Antwerpen en dat Autobar zowel in België als in Nederland commercialiseerde. "De naamsverandering bewijst onze intentie om te focussen op kwaliteitskoffie, kwaliteitsdienstverlening en kwaliteitsleveringen en om de klant centraal te stellen in alles wat we doen", zegt CEO Alain Beyens. Die wil zijn bedrijf in alle verkoopkanalen zien groeien op de premium koffiemarkt.

 

Het voormalige Autobar is actief in elf Europese landen en beheert meer dan 255.000 automaten bij 150.000 klanten. Alles samen werken er 5.000 mensen voor de groep, van wie 210 in België en ruim 800 in Nederland. Alleen al in België bereidt de groep bij zo'n 4500 klanten jaarlijks meer dan 125 miljoen kopjes koffie.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.