Budget Food begint in Joure

Budgetsuper Budget Food begint nu ook in Joure

Budgetsuper Budget Food begint nu ook in Joure

Budget Food opent eind deze maand zijn achtste vestiging in Joure. De formule, die restpartijen aanbiedt, betrekt een locatie waar tot voor kort een Jumbo in was gevestigd.

Achtste winkel voor budgetformule

De formule vervolgt hiermee haar uitbreiding doorheen het land: half juli opende de zevende vestiging in Heino, in april waren er al openingen in Winschoten en Geleen (de eerste winkel in het zuiden van het land). BudgetFood had ook al winkels in Den Helder, Julianadorp, Wolvega en Musselkanaal. De winkel in Haarlem is inmiddels gesloten. De winkels zijn bij voorkeur gevestigd in de buurt van een servicesupermarkt.

 

De vestiging in Joure start in een pand waar tot begin deze maand een Jumbo in was gevestigd. Deze winkel moest sluiten vanwege de toenemende concurrentie en lagere omzet, verklaarde eigenaar Wiebe Zijlstra onlangs in de Jouster Courant. Vooral Lidl heeft volgens hem hier veel inkomsten weggesnoept: "Zes supermarkten op 13.000 inwoners is te veel.” Jumbo blijft in Joure wel geopend aan de Geert Knolweg.

 

Budget Food brengt restpartijen

De keten Budget Food verkoopt restpartijen voeding in een wekelijks variërend aanbod, waaronder sinds kort ook brood van een dag oud. Het assortiment van 400 tot 500 artikelen bevat voor 60 tot 70% restpartijen van A-merkproducten die ook bij servicesupermarkten te koop zijn. Ter vergelijking: een Lidl heeft rond de 1000 artikelen in het assortiment, een Albert Heijn XL-winkel telt zelfs 35.000 artikelen.

 

"Die partijen kunnen werkelijk van alles zijn, afhankelijk van wat er op de markt beschikbaar komt. Het kan gaan om restpartijen, overschotten of partijen waarvan de houdbaarheidsdatum in zicht komt of waarvan de verpakking is verouderd”, vertelt ondernemer Maarten Muller. Hij is eigenaar van Winstpallet in Schagen, de groothandel in restpartijen die Budgetfood ontwikkelde om producten direct van levensmiddelenfabrikanten aan de consument te verkopen. Muller werkt hierin samen met Albert Heijn-ondernemer Jaap van Vuure.

 

De formule startte twee jaar geleden in de Kop van Noord-Holland met winkels in Julianadorp, Den Helder en Haarlem (inmiddels gesloten). In de winkels staan partijen supermarktproducten die met 30 tot 70% korting aan de consument worden aangeboden. De winkels zijn tussen 400 en 600 m² groot en streven op de aspecten locatie, personeel en service de laagste prijs na.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.