Carrefour presteert onder de maat in Frankrijk | RetailDetail

Carrefour presteert onder de maat in Frankrijk

Carrefour presteert onder de maat in Frankrijk

Het Franse supermarktbedrijf Carrefour heeft in het voorbije boekjaar zijn nettowinst fors zien dalen. Dat was volgens de groep te wijten aan zwakke prestaties in China en Frankrijk. Carrefour België deed het daarentegen wel goed.

 

Forse winstdaling

De totale omzet van Carrefour kwam in 2016 uit op 70,2 miljoen euro. Dat is een daling van 0,1 procent. Carrefour kreeg wel te maken met negatieve wisselkoerseffecten. Worden die niet in rekening gebracht, dan steeg de omzet met 3,3 procent. Op vergelijkbare basis was er sprake van een omzetgroei van 3 procent.

 

De winstcijfers waren echter wel een stuk minder positief. De nettowinst viel immers terug naar 894 miljoen euro. Een jaar eerder was dat nog 1,12 miljard euro. Volgens Carrefour is die daling te wijten aan enkele uitzonderlijke uitgaven en slechte resultaten in China en op thuismarkt Frankrijk.

 

In Frankrijk daalde de omzet dan ook met 1,1 procent naar 35,9 miljard euro en ook de bedrijfswinst viel met 13,4 procent terug naar 1 miljard euro. Carrefour wijst daarbij naar de sterke concurrentie in het land en de vele promoties die het daarom voert. Daarnaast gaf het ook heel wat geld uit aan de omvorming van winkelketen Dia naar concepten van Carrefour. Dat proces is nu bijna voltooid.

 

In de rest van Europa waren de cijfers beter. Daar steeg de omzet met 1,8 procent naar 20 miljard euro. Op vergelijkbare basis was er zelfs sprake van een groei van 2,2 procent. In die landen steeg de bedrijfswinst met maar liefst 25,7 procent naar 712 miljoen euro.

 

Braziliaanse beursgang

Ook België deed het goed, met een omzet van 4,38 miljard euro. Dat betekent een organische groei van 0,6 procent. Dat is het beste resultaat sinds de overname van GB in juli 2000.

 

In Azië, waar Carrefour ongeveer 5 procent van zijn omzet haalt, daalde de verkoop met 7,3 procent naar 6,18 miljard euro en werd er zelfs een bedrijfsverlies gemaakt van 58 miljoen euro. Een jaar eerder was er nog sprake van een kleine winst van 13 miljoen euro.

 

In Zuid-Amerika tot slot steeg de omzet met 1,5 procent naar 14,5 miljard euro. Bij gelijke wisselkoersen was dat wel 16 procent. Veel heeft te maken met de economische crisis in Brazilië. Carrefour is wel van plan om dit jaar zijn Braziliaanse activiteiten naar de beurs te brengen, omdat de Braziliaanse beurs opnieuw aan een opmars bezig is. Na Europa is Brazilië de belangrijkste markt voor Carrefour.

 

Voor dit jaar verwacht Carrefour alvast verbetering, want het rekent bij constante wisselkoersen op een omzetgroei tussen 3 en 5 procent. Daarnaast wil CEO Georges Plassat de online verkoop tegen 2020 verdrievoudigen naar 4 miljard euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.