Dekamarkt wilde volgens Consumentenbond prijsonderzoek manipuleren | RetailDetail

Dekamarkt wilde volgens Consumentenbond prijsonderzoek manipuleren

Dekamarkt wilde volgens Consumentenbond prijsonderzoek manipuleren

De Consumentenbond heeft in de Consumentengids van oktober geïnsinueerd dat supermarktbedrijf Dekamarkt heeft geprobeerd om het prijsonderzoek te manipuleren, door op de dag van het onderzoek de prijzen te verlagen.

“Nooit eerder meegemaakt”

De Consumentenbond doet zijn onderzoek altijd in het geheim, om te voorkomen dat ketens hun prijzen aanpassen op de dag van het onderzoek. “Het lijkt er sterk op dat Dekamarkt dat dit jaar probeerde. De keten verlaagde op de dag van onze peiling de prijzen van 56 producten, waarvan er 47 op ons boodschappenlijstje stonden. Dat is wel erg toevallig. Een paar ‘aanpassingen’ is normaal, maar zo veel? Dat heb ik nog nooit eerder meegemaakt”, zegt Ferry Ploeg van de Consumentenbond volgens Distrifood.

 

Detailresult, het moederbedrijf van Dekamarkt, is niet te spreken over de insinuaties van de Consumentenbond. “Dekamarkt is diep geraakt door deze beschuldiging. Dit soort werkwijzen past niet bij de cultuur van ons bedrijf”, zegt woordvoerder Fiona Wijnbergen tegen Distrifood.

 

Volgens Detailresult is het dan ook puur toeval dat de prijzen net werden aangepast rond de periode waarin de Consumentenbond zijn onderzoek deed. “Aangezien wij de prijzen van de concurrentie op de voet volgen, is het aanpassen van prijzen een dagelijks proces binnen Dekamarkt. Naast de genoemde prijsaanpassingen, zijn diezelfde week honderden andere prijzen aangepast.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Ondernemers akkoord met einde Emté

11/07/2018

De ondernemers van Emté hebben de overgang van hun keten naar Coop en Jumbo na een stemming goedgekeurd. Waarschijnlijk zullen alle partners de overeenkomst spoedig ondertekenen.

Jumbo Groep Holding stelt nieuwe directieleden aan

11/07/2018

Jumbo Groep Holding, het bedrijf achter supermarktketen Jumbo, maakte vandaag een aantal wissels bekend in de eigen directie. Jumbo België krijgt Peter Isaac als algemeen directeur, La Place neemt afscheid van Bart van den Nieuwenhof.

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.