FNLI: "suiker en zout essentieel voor smaak conserven" | RetailDetail

FNLI: "suiker en zout essentieel voor smaak conserven"

 FNLI: "suiker en zout essentieel voor smaak conserven"

De FNLI is het oneens met de aantijging die Foodwatch uitte over de hoeveelheid suiker in groenteconserven. Het toevoegen van suiker en zout is essentieel voor de smaakbalans in de producten, stelt de koepelorganisatie van de voedingsindustrie.

Suiker in groenteconserven essentieel

Foodwatch kwam afgelopen week met de resultaten van onderzoek naar groenteconserven bij Albert Heijn, Aldi, Jumbo en Lidl. Daaruit bleek volgens de voedselwaakhond dat aan 79 van de 170 onderzochte groenten in blik en pot suiker is toegevoegd. In biologische groenten zit bij zes van de elf onderzochte producten toegevoegde suiker. Doordat de voedingsindustrie overal suikers aan toevoegt, tot zelfs groente aan toe, krijgen consumenten veel  te veel suikers binnen en ontstaat er een eenzijdige smaakvoorkeur voor zoet, aldus Foodwatch.

 

De FNLI is het oneens met deze aantijging, zo staat in een reactie op haar site: de organisatie stelt dat de levensmiddelenindustrie al enkele jaren samenwerkt met de overheid om suiker, zout en vet in producten structureel te minderen. Zo brachten fabrikanten in het afgelopen jaar het zoutgehalte in groenteconserven al met 30% terug.

 

Voedingsindustrie bezig met minderen

Komend jaar wil de voedingsindustrie het aandeel zout en suiker in groenteconserven verder verlagen, maar streeft daarbij bewust naar het geleidelijk minderen van suiker in deze producten: "De afname daarvan vindt expres geleidelijk plaats om te voorkomen dat de consument thuis zelf suiker gaat toevoegen omdat het anders niet meer smaakt zoals hij gewend is."

 

"Daarbij is het nog steeds belangrijk dat mensen überhaupt meer groenten gaan eten en moet daarom de smaak acceptabel blijven, en de stevigheid van de groenten ook. Het zou dus contraproductief zijn als de groentefabrikanten ineens suiker en zout helemaal weglaten", aldus de FNLI in haar reactie.

 

Het toevoegen van suiker en zout is volgens de FNLI bovendien essentieel voor het behouden van de natuurlijke smaakbalans in groenteconserven: het water dat voor het conserveren aan de groente wordt toegevoegd, zorgt ervoor dat de natuurlijke suiker en zout in de groente wegloopt in het vocht. Daarmee verdwijnt de natuurlijke smaakbalans, aldus de organisatie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.