Het ‘Vinkje’ wordt vervangen door een app | RetailDetail

Het ‘Vinkje’ wordt vervangen door een app

Het ‘Vinkje’ wordt vervangen door een app

Het Vinkje lijkt dan toch uit de supermarkt te zullen verdwijnen: minister van Volksgezondheid Edith Schippers wil immers zowel de groene als de blauwe versie laten vervangen door een app.

Klant zelf laten kiezen

Die app moet dan alle informatie bevatten over de samenstelling en voedingswaarde van producten. De klant zal daarna zelf moeten bepalen of een product al dan niet gezond is. Volgens Schippers is dat veel eenvoudiger, omdat gezond niet voor iedereen hetzelfde betekent, vanwege allergieën bijvoorbeeld. Ministers Schippers wil wel nog bekijken of het Vinkje ook naast de app nog een functie kan vervullen.

 

Zo is er nog steeds geen einde aan het debat rond het gebruik van het Vinkje. De Consumentenbond is al langer vragende partij om het logo te schrappen, maar onlangs werd het gebruik nog met een jaar verlengd. De Consumentenbond vindt het Vinkje verwarrend vanwege de twee kleuren, maar ook omdat het niet altijd duidt op een gezonde keuze. Bovendien kunnen voedingsbedrijven tegen betaling het logo op hun product krijgen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.