Jumbo dagvaardt vakbonden | RetailDetail

Jumbo dagvaardt vakbonden

Jumbo dagvaardt vakbonden
Shutterstock

Supermarktketen Jumbo heeft besloten om de vakbonden via een kort geding te dagvaarden naar aanleiding van de acties die worden gevoerd bij de distributiecentra van het bedrijf. Volgens Jumbo zijn die immers onrechtmatig.

“Prematuur en disproportioneel”

“Ondanks herhaalde uitnodigingen van Jumbo om het overleg over een nieuwe cao te hervatten, blijven de bonden weigeren aan de onderhandelingstafel te verschijnen. Jumbo noemt de acties daarom prematuur en disproportioneel. Het supermarktbedrijf wil verdere schadelijke gevolgen voor de bedrijfsvoering voorkomen en zal deze zo nodig op de bonden verhalen”, motiveert Jumbo de dagvaarding in een persbericht.

 

Jumbo voerde enkele dagen geleden al eenzijdig een loonsverhoging van 1,5% door voor de logistieke medewerkers, maar de vakbonden eisen een verhoging van 2,5%. Volgens de directie van het supermarktbedrijf breken de vakbonden zo echter een afspraak die in maart van vorig jaar werd gemaakt. Daarnaast wil Jumbo in de cao ook afspraken maken over een aantal andere belangrijke zaken, zoals behoud van vaste banen en extra investeringen in scholing en programma's gericht op de gezondheid en duurzame inzetbaarheid van medewerkers.

 

“Jumbo vindt het teleurstellend dat de bonden ervoor kiezen om actie te voeren in plaats van te onderhandelen en de in maart 2016 gemaakte afspraak over een duurzame loonkostenontwikkeling volstrekt te negeren. Door aan te sturen op acties bewijzen de bonden Jumbo en haar medewerkers geen goede dienst en belemmeren zij het voeren van een dialoog”, aldus het supermarktbedrijf.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.