Jumbo en Albert Heijn gaan bijensterfte tegen

Jumbo en Albert Heijn gaan bijensterfte tegen

Jumbo en Albert Heijn gaan bijensterfte tegen
http://www.shutterstock.com/pic-330159362/

Jumbo heeft afspraken gemaakt met Greenpeace en Albert Heijn met Natuur & Milieu om de strijd aan te gaan tegen de bijensterfte. Allebei zullen ze minder fruit en groenten verkopen waarbij schadelijke bestrijdingsmiddelen worden gebruikt.

 

Meer biologische producten

Volgens de nieuwe afspraken moeten telers van fruit en groenten stoppen met het gebruik van de meest schadelijke bestrijdingsmiddelen. Tegen eind 2019 zouden ze daar in moeten geslaagd zijn.

 

Zowel Albert Heijn als Jumbo willen meewerken aan het plan en zullen daarom meer biologische producten aanbieden. Daarnaast willen ze allebei dat de producten minstens voldoen aan de eisen van Milieukeur, het keurmerk dat vooral aandacht heeft voor het milieu. Bij Jumbo wordt van enkele producten zelfs enkel nog een biologische variant aangeboden.

 

“Nu is het moment om ook met onze groente- en fruitproducten aan de slag te gaan en bij-vriendelijke maatregelen toe te passen. Bijen zijn als bestuivers van voedselgewassen immers cruciaal in onze voedselvoorziening. We hebben gezamenlijk een strategie uitgestippeld om gewasbeschermingsmiddelen te verminderen. De overstap naar Milieukeur sluit hier naadloos bij aan”, zegt Ed van de Weerd, directeur Commercie van Jumbo Supermarkten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dank zij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar opnieuw z’n marktaandeel licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.

Nieuw etiket Albert Heijn toont toegevoegde suikers

11/06/2018

Albert Heijn wil transparanter communiceren over de voedingswaarde van zijn huismerken: een nieuw etiket biedt meer informatie. Bovendien start de retailer een suikercampagne en haalt een miljard suikerklontjes uit zijn producten.  

Bavaria wordt Swinkels Family Brewers

11/06/2018

Brouwerijgroep Bavaria (bekend van bieren als Bavaria, Swinckels, Palm en Rodenbach) kiest voor "een nieuwe naam die beter past bij de grote verscheidenheid aan merken die ze produceert": de groep neemt de naam van de eigenaarsfamilie, Swinkels, aan.