Jumbo en Heineken leggen ruzie bij | RetailDetail

Jumbo en Heineken leggen ruzie bij

Jumbo en Heineken leggen ruzie bij

Supermarktketen Jumbo en Heineken hebben de overdruk van hun ruzie gehaald: de brouwer gaat extra voorraden leveren aan de supermarktketen, al zal dat wellicht nog niet volstaan om aan de vraag te voldoen.

Langdurige prijsactie verzuurt relatie

Het zat er de voorbije dagen op tussen beide kemphanen. Jumbo wilde gedurende zeventien weken een actie doen, waarbij het elke tweede krat Heineken voor de helft van de prijs verkoopt. Het plaatste dan ook een grote bestelling bij de brouwer, maar die ging daar niet op in. “Omdat we dergelijke bestelling niet kunnen inplannen”, zei de brouwer. “Omdat hij het niet wil”, beet de supermarktleiding terug.

 

De zaak werd op de spits gedreven met een advertentiecampagne, waarin Jumbo zich bij zijn klanten verontschuldigde omdat Heineken niet voldoende leverde. De keten beweerde dat dit wellicht gebeurde omdat de brouwer niet wil dat zijn producten zo lang zo goedkoop worden verkocht. De brouwer antwoordde daarop met een quasi drooglegging: van de benodigde veertig à vijftig vrachtwagens, kreeg Jumbo er maar drie. Daarop dreigde het met een kort geding.

 

Beide partijen halen nu de lont uit het kruitvat. Jumbo laat zijn kort geding varen en Heineken breidt zijn productie uit. Het zal nu nachten en weekenden doorwerken. Met ingang van deze week zal de supermarktketen weer de reguliere volumes geleverd krijgen, die dan op korte termijn verder worden opgevoerd. Of ze zullen volstaan om aan de totale vraag te beantwoorden, is echter nog niet zeker.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Ondernemers akkoord met einde Emté

11/07/2018

De ondernemers van Emté hebben de overgang van hun keten naar Coop en Jumbo na een stemming goedgekeurd. Waarschijnlijk zullen alle partners de overeenkomst spoedig ondertekenen.