Jumbo schort loononderhandelingen in nieuwe cao op | RetailDetail

Jumbo schort loononderhandelingen in nieuwe cao op

Jumbo schort loononderhandelingen in nieuwe cao op

Supermarktketen Jumbo en de vakbonden zitten momenteel niet op één lijn rond de onderhandelingen over een nieuwe cao. Volgens de directie verbreken de vakbonden een afspraak die in maart 2016 werd gemaakt.

Hogere lonen dan concurrentie

Bij het afsluiten van de cao in 2016 werd er afgesproken dat er werk zou worden gemaakt van een duurzame loonkostenontwikkeling, wat er op neerkomt dat de verschillen in salarissen en loonkosten in de sector moeten worden verkleind. De voorbije jaren waren de lonen van de logistieke medewerkers bij Jumbo immers harder gestegen dan bij de concurrentie. Volgens Jumbo komen de vakbonden nu echter terug op die afspraak en daarom heeft de keten besloten om de onderhandelingen op dat vlak tijdelijk op te schorten.

 

“Aangezien de bonden op dit moment niet aan kunnen geven hoe zij de loonverschillen in de sector daadwerkelijk denken te verkleinen en de onderhandelingen aan de andere tafels (GIL, VGL, AH cao) nog volop gaande zijn, kan Jumbo op dit moment nog geen onderbouwd loonbod doen dat recht doet aan de afspraak om meer evenwicht te brengen in het concurrentiespeelveld”, staat te lezen in een persbericht.

 

Terugwerkende kracht

Naast de afspraken over loonontwikkeling wil Jumbo in de cao ook akkoorden rond behoud van vaste banen en investering in extra scholing en programma's gericht op de gezondheid en duurzame inzetbaarheid van medewerkers. De directie geeft aan over die onderwerpen de onderhandelingen wel verder te willen zetten.

 

Voor de werknemers van Jumbo is het alvast geen probleem dat de onderhandelingen rond het loon naar een latere datum worden verschoven. De loonsverhoging wordt immers sowieso met terugwerkende kracht ingevoerd vanaf 1 april 2017.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.