Kritiek op behandeling Oost-Europese uitzendkrachten bij Albert Heijn | RetailDetail

Kritiek op behandeling Oost-Europese uitzendkrachten bij Albert Heijn

Kritiek op behandeling Oost-Europese uitzendkrachten bij Albert Heijn
Shutterstock

Albert Heijn zet voor zijn distributiecentra Oost-Europese uitzendkrachten in en zou die daarbij slecht behandelen. De Nederlandse supermarktketen ontkent dat er sprake is van wanbeleid en zegt de uitzendkrachten eerlijk worden betaald.

 

"Voel me een callgirl"

Van de voornamelijk Poolse uitzendkrachten wordt bijzonder veel flexibiliteit gevraagd. Zo staan ze vaak stand-by en weten ze dus niet op voorhand of ze moeten werken of niet. Bovendien worden ze niet betaald wanneer ze gewoon stand-by staan. “Ze bellen me wanneer ze me nodig hebben. Op de werkvloer eisen ze een krankzinnige norm van soms meer dan 450 producten per uur. Ik voel me net een callgirl. Ik heb er genoeg van”, zegt een van de arbeiders aan De Groene Amsterdammer. Wanneer de uitzendkrachten ziek worden, moeten ze vaak ontslag nemen of worden ze toch gedwongen terug aan het werk te gaan.

 

Met het werk op zich hebben heel wat arbeiders nochtans geen probleem, maar de hoge eisen en de manier waarop ze behandeld worden vinden ze niet kunnen. “Het tempo ligt zo hoog omdat het systeem computergestuurd is. De supervisors weten dus exact hoeveel pakjes de uitzendkrachten per uur hebben verzet. Als ze niet genoeg werk leveren, worden ze geïntimideerd. Dat gaat zo ver dat ze niet meer naar het toilet durven te gaan of geen pauze meer durven te nemen”, zegt journaliste Sylvana van den Braak aan Radio 1.

 

“Woon- en werkmachine”

Op vlak van woonst zouden de Poolse uitzendkrachten voornamelijk terechtkomen in containerwoningen of verwaarloosde woningen, die worden geregeld door het uitzendbureau (in veel gevallen OTTO, in Nederland marktleider op het gebied van internationale arbeidsbemiddeling) of de werkgever en waar ze een hoge huur moeten betalen. “Een uitzendbureau en de werkgever hebben voor de werkers in het distributiecentrum een perfect afgestelde woon- en werkmachine gebouwd, die danst op het randje van de wet”, klinkt het in de Groene Amsterdammer.

 

“De term flexmigranten zegt al heel veel”, zegt Van den Braak. “Het zijn uitzendkracht die ontzettend flexibel moeten zijn. Nederlanders krijg je niet in zo’n distributiecentra. Polen die graag willen werken en snel geld willen verdienen, zijn veel meer bereid om onder zo’n omstandigheden aan de slag te gaan.”

 

Albert Heijn van zijn kant zegt dat het niets onwettig doet en dat uitzendkrachten bijvoorbeeld wel betaald worden als ze stand-by staan. “Albert Heijn weerlegde deze aantijgingen door te zeggen dat ze wel betalen bij een bepaalde stand-bydienst waarbij uitzendkrachten drie uur op kantoor moeten wachten. Maar, zo bleek uit ons onderzoek, in de praktijk komt dat bijna niet voor”, aldus Van den Braak.

 

Volgens Van den Braak doen de uitzendbureaus niets illegaals, maar overschrijden ze wel een ethische grens. “De vraag is niet of het legaal is, de vraag is of het menselijk is. Het feit dat Nederlanders niet onder die omstandigheden willen werken daar, zou al een alarmbel moeten zijn.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.