RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Yoni Van Looveren
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Kritiek op behandeling Oost-Europese uitzendkrachten bij Albert Heijn

icon
Food12 maart, 2018

Albert Heijn zet voor zijn distributiecentra Oost-Europese uitzendkrachten in en zou die daarbij slecht behandelen. De Nederlandse supermarktketen ontkent dat er sprake is van wanbeleid en zegt de uitzendkrachten eerlijk worden betaald.

 

“Voel me een callgirl”

Van de voornamelijk Poolse uitzendkrachten wordt bijzonder veel flexibiliteit gevraagd. Zo staan ze vaak stand-by en weten ze dus niet op voorhand of ze moeten werken of niet. Bovendien worden ze niet betaald wanneer ze gewoon stand-by staan. “Ze bellen me wanneer ze me nodig hebben. Op de werkvloer eisen ze een krankzinnige norm van soms meer dan 450 producten per uur. Ik voel me net een callgirl. Ik heb er genoeg van”, zegt een van de arbeiders aan De Groene Amsterdammer. Wanneer de uitzendkrachten ziek worden, moeten ze vaak ontslag nemen of worden ze toch gedwongen terug aan het werk te gaan.

 

Met het werk op zich hebben heel wat arbeiders nochtans geen probleem, maar de hoge eisen en de manier waarop ze behandeld worden vinden ze niet kunnen. “Het tempo ligt zo hoog omdat het systeem computergestuurd is. De supervisors weten dus exact hoeveel pakjes de uitzendkrachten per uur hebben verzet. Als ze niet genoeg werk leveren, worden ze geïntimideerd. Dat gaat zo ver dat ze niet meer naar het toilet durven te gaan of geen pauze meer durven te nemen”, zegt journaliste Sylvana van den Braak aan Radio 1.

 

“Woon- en werkmachine”

Op vlak van woonst zouden de Poolse uitzendkrachten voornamelijk terechtkomen in containerwoningen of verwaarloosde woningen, die worden geregeld door het uitzendbureau (in veel gevallen OTTO, in Nederland marktleider op het gebied van internationale arbeidsbemiddeling) of de werkgever en waar ze een hoge huur moeten betalen. “Een uitzendbureau en de werkgever hebben voor de werkers in het distributiecentrum een perfect afgestelde woon- en werkmachine gebouwd, die danst op het randje van de wet”, klinkt het in de Groene Amsterdammer.

 

“De term flexmigranten zegt al heel veel”, zegt Van den Braak. “Het zijn uitzendkracht die ontzettend flexibel moeten zijn. Nederlanders krijg je niet in zo’n distributiecentra. Polen die graag willen werken en snel geld willen verdienen, zijn veel meer bereid om onder zo’n omstandigheden aan de slag te gaan.”

 

Albert Heijn van zijn kant zegt dat het niets onwettig doet en dat uitzendkrachten bijvoorbeeld wel betaald worden als ze stand-by staan. “Albert Heijn weerlegde deze aantijgingen door te zeggen dat ze wel betalen bij een bepaalde stand-bydienst waarbij uitzendkrachten drie uur op kantoor moeten wachten. Maar, zo bleek uit ons onderzoek, in de praktijk komt dat bijna niet voor”, aldus Van den Braak.

 

Volgens Van den Braak doen de uitzendbureaus niets illegaals, maar overschrijden ze wel een ethische grens. “De vraag is niet of het legaal is, de vraag is of het menselijk is. Het feit dat Nederlanders niet onder die omstandigheden willen werken daar, zou al een alarmbel moeten zijn.”

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food28 mei, 2025
    Geen “spookproducten” meer op kastickets Delhaize

    Delhaize heeft het informaticaprobleem opgelost waardoor klanten soms betaalden voor “spookproducten” die ze niet hadden gekocht: alle kassa’s hebben een software-update gekregen.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Brouwerij Haacht overweegt verkoop na slecht jaar

    Onder druk van dalende verkoopcijfers en dubbel zoveel verlies, overweegt Brouwerij Haacht verschillende strategische opties – waaronder een mogelijke verkoop. De brouwerijgroep kampt met de veranderende consument.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Aldi en Lidl vechten prijsoorlog uit in Duitsland

    Nadat Lidl vorige week de “grootste prijsverlaging aller tijden” aankondigde in Duitsland, lanceren rivalen Aldi Nord én Süd de tegenaanval in een strijd om het prijsleiderschap, die ook andere retailers dreigt te treffen.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN