Lidl bouwt nieuw dc aan de A15 | RetailDetail

Lidl bouwt nieuw dc aan de A15

Lidl bouwt nieuw dc aan de A15

Supermarktketen Lidl wil een nieuw distributiecentrum bouwen aan de A15 bij Oosterhout, op een kavel van 16 hectare op Park15 langs de snelweg. Wanneer de bouw begint en wat de bouwkosten zijn, is nog niet bekend.

Derde duurzame distributiecentrum

Het toekomstige distributiecentrum op het bedrijventerrein tussen Arnhem en Nijmegen in de Overbetuwe wordt voor Lidl het derde duurzame pand dat de keten laat bouwen. Ook het distributiecentrum in Heerenveen (dat Lidl drie jaar geleden opende) en dat in Waddinxveen (dat momenteel nog in aanbouw is) zijn duurzaam ontworpen.

 

De aandacht van de discounter gaat vooralsnog eerst uit naar de locatie in Waddinxveen. Dit complex op bedrijvenpark Logistiek Park A12 is 50.000 m² groot en moet het duurzaamste distributiecentrum van Nederland worden. Met de bouw is een investering van ruim 70 miljoen euro gemoeid. Lidl Waddinxveen moet in januari 2017 operationeel zijn.

 

Ledverlichting en zonnepanelen 

Het nieuwe distributiecentrum in Waddinxveen wordt verlicht met ledlampen en krijgt meer dan 4000 zonnepanelen op het dak. Hiermee is het gebouw op een zonnige dag volledig zelfvoorzienend. Er komt geen gasaansluiting, waardoor het distributiecentrum kan draaien zonder gebruik van fossiele brandstoffen. Het regenwater wordt opgevangen voor onder meer de naastgelegen landbouwkassen. Het nieuwe distributiecentrum heeft van BREEAM, de organisatie die wereldwijd duurzame gebouwen beoordeelt, de hoogste certificering Outstanding.

 

Lidl Nederland wil waar mogelijk nieuwe ontwikkelingen en innovaties toepassen om de ecologische voetafdruk steeds verder te verminderen. Door te besparen op energieverbruik, grondstoffen en gebruik van duurzame bouwmaterialen wil de discounter kosten- en milieubewust ondernemen. De discountketen houdt ook rekening met de omgeving en de ontwikkeling van lokale flora en fauna: zo worden er in Waddinxveen 250 bomen geplant en zorgt een natuurvriendelijk beheerplan voor duurzaam medegebruik van planten en dieren in het omliggende gebied. Ook de leveranciers van het nieuwe distributiecentrum zullen straks gebruik maken van duurzame en verantwoorde recyclebare materialen.

 

Gericht op duurzaamheid

Lidl is al enige jaren sterk gericht op duurzaamheid: zo is voor nieuwe Lidl-winkels het Energielabel A++++ de standaard. Het distributiecentrum in Heerenveen is al gecertificeerd met het BREEAM **** Excellent oplevercertificaat van de Dutch Green Building Council. Ook Lidl Heerenveen heeft geen gasaansluiting: de bodemwarmte en restwarmte van de koelinstallaties worden gebruikt om te verwarmen. Het gebouw heeft HR+++-glas en er branden alleen ledlampen. Het gebouw kostte destijds 42 miljoen euro.

 

Momenteel belevert Lidl de ruim 400 winkels in Nederland vanuit vijf distributiecentra: naast Heerenveen is dat vanuit Etten-Leur, Tiel, Weert en Zwaag.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.