Lidl bouwt nieuw dc aan de A15 | RetailDetail

Lidl bouwt nieuw dc aan de A15

Lidl bouwt nieuw dc aan de A15

Supermarktketen Lidl wil een nieuw distributiecentrum bouwen aan de A15 bij Oosterhout, op een kavel van 16 hectare op Park15 langs de snelweg. Wanneer de bouw begint en wat de bouwkosten zijn, is nog niet bekend.

Derde duurzame distributiecentrum

Het toekomstige distributiecentrum op het bedrijventerrein tussen Arnhem en Nijmegen in de Overbetuwe wordt voor Lidl het derde duurzame pand dat de keten laat bouwen. Ook het distributiecentrum in Heerenveen (dat Lidl drie jaar geleden opende) en dat in Waddinxveen (dat momenteel nog in aanbouw is) zijn duurzaam ontworpen.

 

De aandacht van de discounter gaat vooralsnog eerst uit naar de locatie in Waddinxveen. Dit complex op bedrijvenpark Logistiek Park A12 is 50.000 m² groot en moet het duurzaamste distributiecentrum van Nederland worden. Met de bouw is een investering van ruim 70 miljoen euro gemoeid. Lidl Waddinxveen moet in januari 2017 operationeel zijn.

 

Ledverlichting en zonnepanelen 

Het nieuwe distributiecentrum in Waddinxveen wordt verlicht met ledlampen en krijgt meer dan 4000 zonnepanelen op het dak. Hiermee is het gebouw op een zonnige dag volledig zelfvoorzienend. Er komt geen gasaansluiting, waardoor het distributiecentrum kan draaien zonder gebruik van fossiele brandstoffen. Het regenwater wordt opgevangen voor onder meer de naastgelegen landbouwkassen. Het nieuwe distributiecentrum heeft van BREEAM, de organisatie die wereldwijd duurzame gebouwen beoordeelt, de hoogste certificering Outstanding.

 

Lidl Nederland wil waar mogelijk nieuwe ontwikkelingen en innovaties toepassen om de ecologische voetafdruk steeds verder te verminderen. Door te besparen op energieverbruik, grondstoffen en gebruik van duurzame bouwmaterialen wil de discounter kosten- en milieubewust ondernemen. De discountketen houdt ook rekening met de omgeving en de ontwikkeling van lokale flora en fauna: zo worden er in Waddinxveen 250 bomen geplant en zorgt een natuurvriendelijk beheerplan voor duurzaam medegebruik van planten en dieren in het omliggende gebied. Ook de leveranciers van het nieuwe distributiecentrum zullen straks gebruik maken van duurzame en verantwoorde recyclebare materialen.

 

Gericht op duurzaamheid

Lidl is al enige jaren sterk gericht op duurzaamheid: zo is voor nieuwe Lidl-winkels het Energielabel A++++ de standaard. Het distributiecentrum in Heerenveen is al gecertificeerd met het BREEAM **** Excellent oplevercertificaat van de Dutch Green Building Council. Ook Lidl Heerenveen heeft geen gasaansluiting: de bodemwarmte en restwarmte van de koelinstallaties worden gebruikt om te verwarmen. Het gebouw heeft HR+++-glas en er branden alleen ledlampen. Het gebouw kostte destijds 42 miljoen euro.

 

Momenteel belevert Lidl de ruim 400 winkels in Nederland vanuit vijf distributiecentra: naast Heerenveen is dat vanuit Etten-Leur, Tiel, Weert en Zwaag.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.