Lidl maakt kans op Liegebeest Verkiezing 2016 | RetailDetail

Lidl en Unox genomineerd voor Liegebeest Wakker Dier

Lidl en Unox genomineerd voor Liegebeest Wakker Dier
Liegebeest.jpg

Lidl en voedselproducenten Unox, Den Eelder, Sea & We en Vital-Oke zijn dit jaar de vijf genomineerden voor de Liegebeest Verkiezing van Wakker Dier. De organisatie wil met deze verkiezing misleidende communicatie over dierenwelzijn aanklagen.

Aandacht vragen voor dierenwelzijn

Wakker Dier wil met de Liegebeest Verkiezing samen met consumenten aandacht vragen voor hun misleidende uitingen over dierenwelzijn. Die aandacht is vaak succesvol, omdat de fabrikanten hun communicatie of product aanpassen. Consumenten kunnen online stemmen op hun nominatie, de uitslag wordt later deze maand bekend gemaakt.

 

Lidl maakt dit jaar kans omdat het supermarktconcern stelt dat de kip die de formule in de winkels brengt, betere levensomstandigheden heeft gekend. Wakker Dier stelde dit begin dit jaar ook al vast, waarna Lidl beloofde over te gaan naar een kippenras dat trager groeit. Toch zijn de producten van Lidl nog steeds afkomstig van plofkip, zo blijkt, terwijl Albert en Heijn en Jumbo wel een ander ras in de schappen legden.

 

Unox is dan weer genomineerd omdat de fabrikant zegt dat de Bierbommetjes die het bedrijf dit jaar lanceerde, zijn gemaakt van ‘100% kwaliteitsvlees’ in plaats van industrieel varkensvlees. Bij de nominatie van zuivelbedrijf Den Eelder verklaart Wakker Dier dat Den Eelder zichzelf "het beste vindt voor mens en dier", terwijl het bedrijf geen dierenwelzijnskeurmerk voert en kalfjes direct na geboorte van de koe scheidt en de hoorns verwijdert.

 

Tilapiafilet van Sea & We, verkrijgbaar bij Sligro, is goed voor de vierde nominatie: op de verpakking staat dat de vis wordt gekweekt met het grootste respect voor het dier, terwijl de tilipia na een leven in overvolle kweekvijvers onverdoofd wordt geslacht. Bij Vital-Oke gaat het om kalfsvlees dat volgens de producent "uiterst diervriendelijk" en met "voldoende leefruimte" is geproduceerd, maar slechts één Beter Leven-ster heeft.

 

KFC, Plus, McDonald's en Iglo 'wonnen' eerder

Bij de winnaars van voorgaande Liegebeestverkiezingen zit onder meer KFC, dat met  “don’t worry, eat happy” de leefomstandigheden van de plofkip niet naar voren bracht. Plus supermarkten won twee jaar geleden met Goudse Kaas die is verwerkt met stalmelk, maar een afbeelding draagt van een koe in de wei.

 

McDonald’s won in 2013 vanwege de reclames met ‘eerlijk over alles’, echter niet over de plofkip die de formule verwerkt  Een jaar eerder was Iglo eerste winnaar, met communicatie over duurzaamheid op een verpakking waar plofkip in zat.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.