Lidl maakt kans op Liegebeest Verkiezing 2016 | RetailDetail

Lidl en Unox genomineerd voor Liegebeest Wakker Dier

Lidl en Unox genomineerd voor Liegebeest Wakker Dier
Liegebeest.jpg

Lidl en voedselproducenten Unox, Den Eelder, Sea & We en Vital-Oke zijn dit jaar de vijf genomineerden voor de Liegebeest Verkiezing van Wakker Dier. De organisatie wil met deze verkiezing misleidende communicatie over dierenwelzijn aanklagen.

Aandacht vragen voor dierenwelzijn

Wakker Dier wil met de Liegebeest Verkiezing samen met consumenten aandacht vragen voor hun misleidende uitingen over dierenwelzijn. Die aandacht is vaak succesvol, omdat de fabrikanten hun communicatie of product aanpassen. Consumenten kunnen online stemmen op hun nominatie, de uitslag wordt later deze maand bekend gemaakt.

 

Lidl maakt dit jaar kans omdat het supermarktconcern stelt dat de kip die de formule in de winkels brengt, betere levensomstandigheden heeft gekend. Wakker Dier stelde dit begin dit jaar ook al vast, waarna Lidl beloofde over te gaan naar een kippenras dat trager groeit. Toch zijn de producten van Lidl nog steeds afkomstig van plofkip, zo blijkt, terwijl Albert en Heijn en Jumbo wel een ander ras in de schappen legden.

 

Unox is dan weer genomineerd omdat de fabrikant zegt dat de Bierbommetjes die het bedrijf dit jaar lanceerde, zijn gemaakt van ‘100% kwaliteitsvlees’ in plaats van industrieel varkensvlees. Bij de nominatie van zuivelbedrijf Den Eelder verklaart Wakker Dier dat Den Eelder zichzelf "het beste vindt voor mens en dier", terwijl het bedrijf geen dierenwelzijnskeurmerk voert en kalfjes direct na geboorte van de koe scheidt en de hoorns verwijdert.

 

Tilapiafilet van Sea & We, verkrijgbaar bij Sligro, is goed voor de vierde nominatie: op de verpakking staat dat de vis wordt gekweekt met het grootste respect voor het dier, terwijl de tilipia na een leven in overvolle kweekvijvers onverdoofd wordt geslacht. Bij Vital-Oke gaat het om kalfsvlees dat volgens de producent "uiterst diervriendelijk" en met "voldoende leefruimte" is geproduceerd, maar slechts één Beter Leven-ster heeft.

 

KFC, Plus, McDonald's en Iglo 'wonnen' eerder

Bij de winnaars van voorgaande Liegebeestverkiezingen zit onder meer KFC, dat met  “don’t worry, eat happy” de leefomstandigheden van de plofkip niet naar voren bracht. Plus supermarkten won twee jaar geleden met Goudse Kaas die is verwerkt met stalmelk, maar een afbeelding draagt van een koe in de wei.

 

McDonald’s won in 2013 vanwege de reclames met ‘eerlijk over alles’, echter niet over de plofkip die de formule verwerkt  Een jaar eerder was Iglo eerste winnaar, met communicatie over duurzaamheid op een verpakking waar plofkip in zat.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.