Marqt maakt nettowinst, maar niet ten koste van alles | RetailDetail

Marqt maakt nettowinst, maar niet ten koste van alles

Marqt maakt nettowinst, maar niet ten koste van alles
Shutterstock

Biosupermarktketen Marqt maakt nog dit jaar nettowinst, maar het wil dat niet ten koste van alles doen. "Als de winst groter is dan 3%, dan moet een groot deel daarvan terugvloeien naar de klanten en werknemers", klinkt het.

Verlinvest verkoopt aandeel

Die afspraak werd gemaakt met de twee nieuwe investeerders, beleggingsfonds Triodos Organic Growth Fund en investeringsfonds Social Impact Ventures. Zij kopen hun aandelen van het Belgische Verlinvest, het investeringsvehikel van de families achter AB InBev dat sinds 2012 een minderheidsaandeel in Marqt had.

 

Met de nieuwe aandeelhouders werd de afspraak gemaakt dat er maximaal 3% winst op de omzet wordt gemaakt. Is die winst groter, dan vloeit een kwart daarvan terug naar de aandeelhouders en de rest naar de klanten en de medewerkers. “Als we meer verdienen, willen we dat teruggeven, zodat de klant ook weet: ik kan hier niet te veel betalen en tegelijkertijd niet te weinig omdat al die kwaliteit- en duurzaamheidseisen in acht worden genomen”, zegt oprichter Quirijn Bollen in een interview met het NRC.

 

Veiligheidsmechanisme

Bollen ziet in die afspraak ook een veiligheidsmechanisme om het idee achter Marqt te vrijwaren. “Stel dat we het winstaandeel van de aandeelhouders niet zouden begrenzen. Dan zou er altijd de perverse prikkel kunnen zijn dat ze zeggen: laten we de kosten verlagen. Laten we goedkoper inkopen, het niet zo nauw nemen met duurzaamheid, méér verdienen en zo aandeelhouderswaarde creëren. Met deze afspraak veranderen we het systeem.”

 

Hij blijft ook bij het idee dat er in Nederland plaats is voor ongeveer zestig vestigingen van de keten. Momenteel zijn er vijftien supermarkten van Marqt. Vorig jaar werden er geen nieuwe vestigingen geopend, maar dat zou dit jaar wel het geval zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.