Nederlandse supermarktketen verkoopt zonder toestemming Westvleteren | RetailDetail

Nederlandse supermarktketen verkoopt zonder toestemming Westvleteren

Nederlandse supermarktketen verkoopt zonder toestemming Westvleteren
Shutterstock

Nederlandse bierfanaten konden gisteren bij de Nederlandse supermarktketen Jan Linders de Belgische trappist Westvleteren verkrijgen. Dat gebeurde echter zonder toestemming van de abdij.

 

Maximaal twee flesjes

Jan Linders zei op de website enkel gisteren 7.200 flesjes van de bekende trappist aan te bieden, waarbij klanten maximaal twee flesjes konden kopen. Westvleteren wordt slechts beperkt gebrouwen en aan de Sint-Sixtus-Abdij in Westvleteren zijn soms lange wachtrijen te vinden wanneer de trappist aan het grote publiek wordt aangeboden. De Nederlandse supermarktketen hoopte ongetwijfeld eenzelfde effect te creëren.

 

De paters van de abdij hebben echter geen toestemming gegeven voor de online verkoop. "Wij hebben het nieuws via de media vernomen, en zijn enorm geschrokken. We betreuren dat dit zo gebeurt, dit strookt niet met de waarden en visie van onze gemeenschap", laat een woordvoerder van de abdij weten aan VRT NWS.

 

“Woekerprijzen”

De paters hebben ook geen idee hoe Jan Linders aan zo’n grote hoeveelheid van het bier is gekomen. Kopers die aan de abdij het bier kopen, mogen immers maximaal twee kratten kopen en ze mogen de flesjes ook niet doorverkopen. “We zijn hier dan ook zeer ongelukkig mee”, zegt broeder Godfried aan Het Nieuwsblad. “Het kan niet anders of die Nederlanders zijn met 150 auto’s naar hier gekomen. Om nog te zwijgen van hun woekerprijzen.” Jan Linders verkoopt de flesjes aan 9,95 euro, een veelvoud van de prijs aan de abdij.

 

Bij Jan Linders willen ze niet zeggen hoe ze aan het bier zijn geraakt. “We werken daarvoor met enkele partners”, klinkt het bij woordvoerster Gineke Wilms. “Daardoor ligt de prijs ook hoger, want ook zij willen er natuurlijk iets aan verdienen. We verdienen hier zelf niets op. Het is echt een cadeautje voor onze klanten. Als je online kijkt, zie je dat we niet de enige zijn”, zegt Wilms. “We hebben wel alle begrip voor het standpunt van de broeders.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.