Nederlandse supermarktketen verkoopt zonder toestemming Westvleteren | RetailDetail

Nederlandse supermarktketen verkoopt zonder toestemming Westvleteren

Nederlandse supermarktketen verkoopt zonder toestemming Westvleteren
Shutterstock

Nederlandse bierfanaten konden gisteren bij de Nederlandse supermarktketen Jan Linders de Belgische trappist Westvleteren verkrijgen. Dat gebeurde echter zonder toestemming van de abdij.

 

Maximaal twee flesjes

Jan Linders zei op de website enkel gisteren 7.200 flesjes van de bekende trappist aan te bieden, waarbij klanten maximaal twee flesjes konden kopen. Westvleteren wordt slechts beperkt gebrouwen en aan de Sint-Sixtus-Abdij in Westvleteren zijn soms lange wachtrijen te vinden wanneer de trappist aan het grote publiek wordt aangeboden. De Nederlandse supermarktketen hoopte ongetwijfeld eenzelfde effect te creëren.

 

De paters van de abdij hebben echter geen toestemming gegeven voor de online verkoop. "Wij hebben het nieuws via de media vernomen, en zijn enorm geschrokken. We betreuren dat dit zo gebeurt, dit strookt niet met de waarden en visie van onze gemeenschap", laat een woordvoerder van de abdij weten aan VRT NWS.

 

“Woekerprijzen”

De paters hebben ook geen idee hoe Jan Linders aan zo’n grote hoeveelheid van het bier is gekomen. Kopers die aan de abdij het bier kopen, mogen immers maximaal twee kratten kopen en ze mogen de flesjes ook niet doorverkopen. “We zijn hier dan ook zeer ongelukkig mee”, zegt broeder Godfried aan Het Nieuwsblad. “Het kan niet anders of die Nederlanders zijn met 150 auto’s naar hier gekomen. Om nog te zwijgen van hun woekerprijzen.” Jan Linders verkoopt de flesjes aan 9,95 euro, een veelvoud van de prijs aan de abdij.

 

Bij Jan Linders willen ze niet zeggen hoe ze aan het bier zijn geraakt. “We werken daarvoor met enkele partners”, klinkt het bij woordvoerster Gineke Wilms. “Daardoor ligt de prijs ook hoger, want ook zij willen er natuurlijk iets aan verdienen. We verdienen hier zelf niets op. Het is echt een cadeautje voor onze klanten. Als je online kijkt, zie je dat we niet de enige zijn”, zegt Wilms. “We hebben wel alle begrip voor het standpunt van de broeders.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.