NVWA: "Toch geen probleem met naamgeving Vegetarische Slager"

NVWA: "Toch geen probleem met naamgeving Vegetarische Slager"
Vegetarische Slager

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) heeft zijn verontschuldigingen aangeboden aan de Vegetarische Slager. Er is ook volgens de NVWA immers geen nood om de "verwarrende" naamgeving van producten aan te passen.

“Verkeerde indruk gewekt”

Eerder had de NVWA laten verstaan dat de Vegetarische Slager de benamingen van een aantal producten op zijn verpakkingen moest aanpassen, omdat die volgens de organisatie verwarrend zijn voor consumenten. Het ging daarbij over namen als kipstuckjes, visvrije tonyn en gerookte speckjes.

 

Nu blijkt echter dat de kritiek op de Vegetarische Slager enkel sloeg op benamingen die op de website te vinden waren. Daar werden producten als boterhamworst, filet americain, beefreepjes en kip-shoarma aangeboden, zonder dat duidelijk werd gemaakt dat het eigenlijk om vleesvervangers gaat.

 

"De NVWA betreurt het dat de indruk is gewekt dat er een schriftelijke waarschuwing is gegeven voor de etikettering van producten van het bedrijf en niet om de presentatie op de website", schrijft de dienst nu. Ondertussen zijn de namen op de website aangepast.

 

Kritiek

De NVWA kreeg heel wat kritiek te slikken toen het nieuws naar buiten werd gebracht. Bij de Vegetarische Slager spraken ze zelfs van een politieke beslissing en heel wat consumenten vonden het nogal logisch dat producten van de Vegetarische Slager geen vlees bevatten en dat er dus sowieso geen sprake van verwarring kan zijn.

 

"Wij hebben nooit klachten binnengekregen van mensen die zich bij het schap in de winkel misleid voelen", zei directeur Jaap Korteweg eerder in het NOS Radio 1 Journaal. "Mensen voelen zich wel misleid door de smaak. Er zijn veel verhalen over zware vleeseters die voor de gek gehouden zijn met onze producten."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Analyse: Hoe Colruyt Group zich wapent voor een prijsoorlog

14/12/2017

Ondanks krimpende marges zal Colruyt niet afstappen van zijn laagsteprijsgarantie: om een eventuele prijsoorlog te financieren zoekt de retailer zijn heil in automatisering, productiviteitswinst en iets kleinere winkels.

Albert Heijn stopt met AH to go in Duitsland

14/12/2017

Albert Heijn heeft besloten om zijn Duitse gemakswinkels van AH to go te sluiten. Volgens het supermarktbedrijf heeft de keten er te weinig ruimte om te groeien. AH to go is al vijf jaar actief in Duitsland.

Back to top