Vegetarische Slager krijgt verontschuldigingen van NVWA | RetailDetail

NVWA: "Toch geen probleem met naamgeving Vegetarische Slager"

NVWA: "Toch geen probleem met naamgeving Vegetarische Slager"
Vegetarische Slager

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) heeft zijn verontschuldigingen aangeboden aan de Vegetarische Slager. Er is ook volgens de NVWA immers geen nood om de "verwarrende" naamgeving van producten aan te passen.

“Verkeerde indruk gewekt”

Eerder had de NVWA laten verstaan dat de Vegetarische Slager de benamingen van een aantal producten op zijn verpakkingen moest aanpassen, omdat die volgens de organisatie verwarrend zijn voor consumenten. Het ging daarbij over namen als kipstuckjes, visvrije tonyn en gerookte speckjes.

 

Nu blijkt echter dat de kritiek op de Vegetarische Slager enkel sloeg op benamingen die op de website te vinden waren. Daar werden producten als boterhamworst, filet americain, beefreepjes en kip-shoarma aangeboden, zonder dat duidelijk werd gemaakt dat het eigenlijk om vleesvervangers gaat.

 

"De NVWA betreurt het dat de indruk is gewekt dat er een schriftelijke waarschuwing is gegeven voor de etikettering van producten van het bedrijf en niet om de presentatie op de website", schrijft de dienst nu. Ondertussen zijn de namen op de website aangepast.

 

Kritiek

De NVWA kreeg heel wat kritiek te slikken toen het nieuws naar buiten werd gebracht. Bij de Vegetarische Slager spraken ze zelfs van een politieke beslissing en heel wat consumenten vonden het nogal logisch dat producten van de Vegetarische Slager geen vlees bevatten en dat er dus sowieso geen sprake van verwarring kan zijn.

 

"Wij hebben nooit klachten binnengekregen van mensen die zich bij het schap in de winkel misleid voelen", zei directeur Jaap Korteweg eerder in het NOS Radio 1 Journaal. "Mensen voelen zich wel misleid door de smaak. Er zijn veel verhalen over zware vleeseters die voor de gek gehouden zijn met onze producten."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.