Vegetarische Slager krijgt verontschuldigingen van NVWA | RetailDetail

NVWA: "Toch geen probleem met naamgeving Vegetarische Slager"

NVWA: "Toch geen probleem met naamgeving Vegetarische Slager"
Vegetarische Slager

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) heeft zijn verontschuldigingen aangeboden aan de Vegetarische Slager. Er is ook volgens de NVWA immers geen nood om de "verwarrende" naamgeving van producten aan te passen.

“Verkeerde indruk gewekt”

Eerder had de NVWA laten verstaan dat de Vegetarische Slager de benamingen van een aantal producten op zijn verpakkingen moest aanpassen, omdat die volgens de organisatie verwarrend zijn voor consumenten. Het ging daarbij over namen als kipstuckjes, visvrije tonyn en gerookte speckjes.

 

Nu blijkt echter dat de kritiek op de Vegetarische Slager enkel sloeg op benamingen die op de website te vinden waren. Daar werden producten als boterhamworst, filet americain, beefreepjes en kip-shoarma aangeboden, zonder dat duidelijk werd gemaakt dat het eigenlijk om vleesvervangers gaat.

 

"De NVWA betreurt het dat de indruk is gewekt dat er een schriftelijke waarschuwing is gegeven voor de etikettering van producten van het bedrijf en niet om de presentatie op de website", schrijft de dienst nu. Ondertussen zijn de namen op de website aangepast.

 

Kritiek

De NVWA kreeg heel wat kritiek te slikken toen het nieuws naar buiten werd gebracht. Bij de Vegetarische Slager spraken ze zelfs van een politieke beslissing en heel wat consumenten vonden het nogal logisch dat producten van de Vegetarische Slager geen vlees bevatten en dat er dus sowieso geen sprake van verwarring kan zijn.

 

"Wij hebben nooit klachten binnengekregen van mensen die zich bij het schap in de winkel misleid voelen", zei directeur Jaap Korteweg eerder in het NOS Radio 1 Journaal. "Mensen voelen zich wel misleid door de smaak. Er zijn veel verhalen over zware vleeseters die voor de gek gehouden zijn met onze producten."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Britten kunnen kassaloos shoppen bij Sainsbury’s

14/08/2018

Ook bij de Britse supermarktketen Sainsbury’s loopt nu een proefproject met mobiel scannen en betalen: met behulp van hun smartphone kunnen klanten boodschappen doen zonder langs de kassa te hoeven.

HelloFresh gaat toch nog niet voor winst

14/08/2018

Hoewel HelloFresh winst had beloofd voor het einde van dit jaar, geeft de leverancier van maaltijdboxen nu toch de voorkeur aan nieuwe investeringen. Na een sterk tweede kwartaal gaat het bedrijf voor extra groei in de Verenigde Staten.

United Petfood blijft op overnamepad

09/08/2018

United Petfood, fabrikant van honden- en kattenbrokken en hofleverancier van menig huismerk van supermarkten, rijgt de overnames aan elkaar. Een maand na de overname van een Spaanse concurrent doen de Gentenaars dat kunstje nog eens over in Roemenië.

AB InBev wil Afrika aan de drank krijgen

09/08/2018

Het groeipotentieel van AB InBev ligt in Afrika. De brouwerij heeft hoge verwachtingen van het continent: de welvaart en de bevolking, die steeds vaker een biertje lust, groeien er snel. 

Lidl stelt auto’s ter beschikking van shoppers

08/08/2018

“Je eigen wagen voor inkopen”, zo stelt Lidl zijn nieuwe autodeeldienst voor. In samenwerking met Mazda kan je in Duitsland weldra autodelen vanop de parking van Lidl-supermarkten. 

Lagere omzet, hogere winst voor Ahold Delhaize

08/08/2018

Terwijl de omzet van Ahold Delhaize onder druk staat in de Verenigde Staten, bevestigt Delhaize in België de positieve trend die in het eerste kwartaal werd ingezet, met dank aan de tovergroentjes. Online ligt de groep op koers.