Online supermarkt Picnic naar Duitsland?

Online supermarkt Picnic naar Duitsland?

Het lijkt erop dat de Nederlandse websupermarkt Picnic nu ook in het Duitse Noordrijn-Westfalen de markt verkent. Het bedrijf, dat mogelijk kansen ziet in de voorlopig weinig bevochten Duitse regio, wil nog niet reageren op de geruchten.

 

Picnic alias Sprinter?

Het Nederlandse onlinesupermarktconcept Picnic is de Duitse wateren aan het testen met marktonderzoek in de regio Noordrijn-Westfalen, zo meldt de Duitse website Supermarktblog. Inwoners van een paar kleinere steden rond Düsseldorf zouden er deelnemen aan een experiment waarbij voedingsmiddelen online besteld kunnen worden via een smartphone-app.

 

Picnic zou die steekproeven overigens niet onder de eigen naam uitvoeren, maar als 'Sprinter Supermarkt' potentiële deelnemers aan het onderzoek benaderen. Het bedrijf zelf wil voorlopig niet reageren op de geruchten, al liet Picnic-oprichter Michiel Muller vorige maand nog weten dat een uitbreiding naar markten buiten Nederland niet uitgesloten is. 

 

Geruchten niet bevestigd

Picnic ging in september 2015 van start in Amersfoort, waar klanten hun via app bestelde boodschappen (tot 25 euro) gratis thuisbezorgd kregen door gekoelde elektrische busjes. Het onlinesupermarktconcept van Picnic is opmerkelijk: anders dan de meeste supermarktketens biedt Picnic geen afhaalconcept aan, rekent het geen servicekosten aan en geldt er steeds een laagsteprijsgarantie.

 

De start-up maakt ook slim gebruik van de mogelijkheden die bestellen via app biedt: zo kunnen klanten een leveringsslot vastleggen dat tot op de minuut vastligt, zien ze de autootjes rijden op het scherm van hun smartphone en krijgen ze een profiel van de bezorger te zien.

 

In het Duitse Noordrijn-Westfalen zou Picnic (mogelijk onder de alias Sprinter) terechtkomen in een onderbediende markt als het gaat over thuislevering van voedingsmiddelen. Concurrent Rewe heeft zijn bezorgdienstnetwerk in Dortmund de voorbije jaren niet noemenswaardig uitgebreid en ook Amazon Fresh - lang aanzien als de te vrezen nieuwkomer in de regio - laat zich voorlopig nog niet gelden.

 

De websupermarkt bevestigt noch ontkent de geruchten, en geeft aan zich vooral te willen richten op de uitbreiding van het Nederlandse marktaandeel. Picnic haalde vorig jaar nog 100 miljoen euro op bij Nederlandse beleggers om verder te groeien. Momenteel probeert het bedrijf ook samenwerkingen uit met andere retailers zoals Wehkamp.