Komt Picnic als 'Sprinter' naar Duitsland?

Online supermarkt Picnic naar Duitsland?

Online supermarkt Picnic naar Duitsland?

Het lijkt erop dat de Nederlandse websupermarkt Picnic nu ook in het Duitse Noordrijn-Westfalen de markt verkent. Het bedrijf, dat mogelijk kansen ziet in de voorlopig weinig bevochten Duitse regio, wil nog niet reageren op de geruchten.

 

Picnic alias Sprinter?

Het Nederlandse onlinesupermarktconcept Picnic is de Duitse wateren aan het testen met marktonderzoek in de regio Noordrijn-Westfalen, zo meldt de Duitse website Supermarktblog. Inwoners van een paar kleinere steden rond Düsseldorf zouden er deelnemen aan een experiment waarbij voedingsmiddelen online besteld kunnen worden via een smartphone-app.

 

Picnic zou die steekproeven overigens niet onder de eigen naam uitvoeren, maar als 'Sprinter Supermarkt' potentiële deelnemers aan het onderzoek benaderen. Het bedrijf zelf wil voorlopig niet reageren op de geruchten, al liet Picnic-oprichter Michiel Muller vorige maand nog weten dat een uitbreiding naar markten buiten Nederland niet uitgesloten is. 

 

Geruchten niet bevestigd

Picnic ging in september 2015 van start in Amersfoort, waar klanten hun via app bestelde boodschappen (tot 25 euro) gratis thuisbezorgd kregen door gekoelde elektrische busjes. Het onlinesupermarktconcept van Picnic is opmerkelijk: anders dan de meeste supermarktketens biedt Picnic geen afhaalconcept aan, rekent het geen servicekosten aan en geldt er steeds een laagsteprijsgarantie.

 

De start-up maakt ook slim gebruik van de mogelijkheden die bestellen via app biedt: zo kunnen klanten een leveringsslot vastleggen dat tot op de minuut vastligt, zien ze de autootjes rijden op het scherm van hun smartphone en krijgen ze een profiel van de bezorger te zien.

 

In het Duitse Noordrijn-Westfalen zou Picnic (mogelijk onder de alias Sprinter) terechtkomen in een onderbediende markt als het gaat over thuislevering van voedingsmiddelen. Concurrent Rewe heeft zijn bezorgdienstnetwerk in Dortmund de voorbije jaren niet noemenswaardig uitgebreid en ook Amazon Fresh - lang aanzien als de te vrezen nieuwkomer in de regio - laat zich voorlopig nog niet gelden.

 

De websupermarkt bevestigt noch ontkent de geruchten, en geeft aan zich vooral te willen richten op de uitbreiding van het Nederlandse marktaandeel. Picnic haalde vorig jaar nog 100 miljoen euro op bij Nederlandse beleggers om verder te groeien. Momenteel probeert het bedrijf ook samenwerkingen uit met andere retailers zoals Wehkamp.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dank zij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar opnieuw z’n marktaandeel licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

Home24 nieuw succesverhaal voor Rocket Internet

18/06/2018

Investeringsgroep Rocket Internet bracht na Zalando, HelloFresh en Delivery Hero afgelopen vrijdag ook de online meubelwinkel Home24 met succes naar de beurs. Met het opgehaalde geld wil de webshop zijn groei versnellen.

Hema opent eerste winkel in Berlijn

15/06/2018

Hema heeft zijn eerste Berlijnse winkel geopend, alweer de vijftiende in Duitsland.Hema ziet in Duitsland een belangrijke groeimarkt: reeds volgende maand opent de de keten haar tweede Berlijnse winkel.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.