PostNL gaat met blockchain werken rond foodbezorging | RetailDetail

PostNL gaat met blockchain werken rond foodbezorging

PostNL gaat met blockchain werken rond foodbezorging
Shutterstock

PostNL heeft een samenwerking afgesloten met INS Ecosystem, dat voedingsbedrijven rechtstreeks in contact wil brengen met de consument. Nederland wordt een testregio om blockchaintechnologie in deze sector te evalueren.

 

Transparant

INS Ecosystem wil via blockchaintechnologie producten rechtstreeks van de producent tot bij de klant te krijgen, zonder tussenkomst van een retailer. PostNL gaat in Nederland instaan voor de bezorging en fulfilment. “Om de direct-to-consumer interactie te revolutioneren en het de eerste optie te maken voor producenten wereldwijd, moeten we eerst zeker zijn dat de producten op de hun bestemming komen”, zegt Peter Fedchenkov, medeoprichter van INS Ecosystem. Daarvoor neemt hij PostNL onder de arm, om gebruik te maken van de ervaring die de pakjesbezorger al heeft opgedaan.

 

Steeds meer bedrijven beginnen te investeren in blockchaintechnologie, zoals Nestlé en Unilever. Die technologie maakt het niet alleen eenvoudiger om rechtstreeks aan de consument te verkopen, het zorgt er ook voor dat de volledige logistieke keten perfect in kaart kan worden gebracht. Carrefour lanceerde onlangs nog een kip van het eigen huismerk, waarbij het volledige productietraject dankzij de blockchain transparant is voor de klant.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.