Spar kopieert profiel City Store naar buurtwinkels | RetailDetail

Spar kopieert profiel City Store naar buurtwinkels

Spar kopieert profiel City Store naar buurtwinkels

Spar Holding wil het aantal Spar City Store-locaties eind 2017 verdubbelen naar vijftig stadswinkels, meldde commercieel directeur Susanne Kroon tijdens het derde Nationale Private Labelcongres deze week. De organisatie gaat het profiel van de stadswinkels kopiëren naar Spar-buurtwinkels.

Stadswinkel voor gemak

De huidige 25 stadswinkels stellen gemak voorop: hun assortiment is geschikt voor directe consumptie en voor meenemen. De winkels hebben ruime openingstijden en speciale mealdeals voor elk moment van de dag. Spar wil eind volgend jaar het aantal stadswinkels verdubbelen om de buurtwinkels te versterken en te bundelen tot Spar Buurt 3.0. Spar wil de uitrol van de Spar Buurt 3.0-formule versnellen door ieder jaar vijftien tot twintig winkels te openen.

 

“Winkels op goede locaties zijn belangrijk. Ze kennen een stijgende omzet en een goede margemix. De consument voelt meerwaarde voor zijn geld”, weet Kroon. De stadswinkels staan centraal bij de ombouw van buurt- naar gemakswinkel: “Alle Spar buurtwinkels krijgen het profiel van de stadswinkel. Momenteel is zo’n 11% van de klanten van de buurtwinkels goed voor 74% van de omzet. Dat betekent dat ook de andere 89% van de klanten Spar als relevant moet gaan zien.”

 

Ongeveer 60% van de omzet van de buurtwinkels komt inmiddels uit de kleine shoppertrip voor boodschapjes, de service en de oplossing voor de maaltijd. “Deze wordt gemaakt door zowel jongere als oudere klanten en steeds vaker zijn dit een- en tweepersoons huishoudens zonder kinderen. Spar zit met de buurtlocaties van gemiddeld 350 vierkante meter vvo al midden in de trend naar vergrijzing en kleinere huishoudens”, stelt Kroon.

 

Spar-merk vertelt verhaal

Ook een belangrijke vaststelling op het Private label-congres: het aandeel van het Spar-huismerk neemt geleidelijk toe en was eind 2015 25%. Het eigen merk draagt ook bij om Spar anders op de kaart te zetten: "We hebben in de zomer de hoogste omzet. Daarom zijn seizoens- en lokale producten belangrijk."

 

Lokale online propositie is eveneens van belang om het huismerk te versterken. Iedere Spar-ondernemer kan zelf het online assortiment bepalen, waarna de klant de bestelling kan afhalen of laten bezorgen. Deze service, die nu voor 115 Spar-winkels beschikbaar is, zal eind dit jaar landelijk zijn uitgerold.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.