RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Ria Besseling
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Spar kopieert profiel City Store naar buurtwinkels

icon
Food11 maart, 2016

Spar Holding wil het aantal Spar City Store-locaties eind 2017 verdubbelen naar vijftig stadswinkels, meldde commercieel directeur Susanne Kroon tijdens het derde Nationale Private Labelcongres deze week. De organisatie gaat het profiel van de stadswinkels kopiëren naar Spar-buurtwinkels.

Stadswinkel voor gemak

De huidige 25 stadswinkels stellen gemak voorop: hun assortiment is geschikt voor directe consumptie en voor meenemen. De winkels hebben ruime openingstijden en speciale mealdeals voor elk moment van de dag. Spar wil eind volgend jaar het aantal stadswinkels verdubbelen om de buurtwinkels te versterken en te bundelen tot Spar Buurt 3.0. Spar wil de uitrol van de Spar Buurt 3.0-formule versnellen door ieder jaar vijftien tot twintig winkels te openen.

 

“Winkels op goede locaties zijn belangrijk. Ze kennen een stijgende omzet en een goede margemix. De consument voelt meerwaarde voor zijn geld”, weet Kroon. De stadswinkels staan centraal bij de ombouw van buurt- naar gemakswinkel: “Alle Spar buurtwinkels krijgen het profiel van de stadswinkel. Momenteel is zo’n 11% van de klanten van de buurtwinkels goed voor 74% van de omzet. Dat betekent dat ook de andere 89% van de klanten Spar als relevant moet gaan zien.”

 

Ongeveer 60% van de omzet van de buurtwinkels komt inmiddels uit de kleine shoppertrip voor boodschapjes, de service en de oplossing voor de maaltijd. “Deze wordt gemaakt door zowel jongere als oudere klanten en steeds vaker zijn dit een- en tweepersoons huishoudens zonder kinderen. Spar zit met de buurtlocaties van gemiddeld 350 vierkante meter vvo al midden in de trend naar vergrijzing en kleinere huishoudens”, stelt Kroon.

 

Spar-merk vertelt verhaal

Ook een belangrijke vaststelling op het Private label-congres: het aandeel van het Spar-huismerk neemt geleidelijk toe en was eind 2015 25%. Het eigen merk draagt ook bij om Spar anders op de kaart te zetten: “We hebben in de zomer de hoogste omzet. Daarom zijn seizoens- en lokale producten belangrijk.”

 

Lokale online propositie is eveneens van belang om het huismerk te versterken. Iedere Spar-ondernemer kan zelf het online assortiment bepalen, waarna de klant de bestelling kan afhalen of laten bezorgen. Deze service, die nu voor 115 Spar-winkels beschikbaar is, zal eind dit jaar landelijk zijn uitgerold.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food17 juni, 2025
    Concurrentie zet Colruyt verder onder druk

    Colruyt Group zag de omzet afgelopen boekjaar slecht lichtjes stijgen, terwijl het bedrijfsresultaat en het marktaandeel opnieuw onder druk stonden als gevolg van heftige concurrentie op de Belgische foodmarkt.

  • icon
    Food17 juni, 2025
    Colruyt Group verkoopt 81 Franse supermarkten aan Intermarché

    Colruyt Group verkoopt 81 Franse supermarkten en 44 Dats 24 tankstations aan Groupement Mousquetaires, de groep achter supermarktketen Intermarché. Voor de overige supermarkten lopen er nog gesprekken.

  • icon
    Food17 juni, 2025
    Q8 lanceert “Spotify voor voeding” in 75 stations

    Q8 introduceert digitale foodmarkten in 75 van zijn stations in België en Luxemburg: klanten kunnen er kant-en-klare gerechten en boodschappen uit de Delhaize Shop & Go bestellen. In Denemarken is het concept al een succes.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN