STAP wil minimumprijs voor bier | RetailDetail

STAP wil minimumprijs voor bier

STAP wil minimumprijs voor bier

STAP, het Nederlands instituut voor alcoholbeleid, wil dat er een minimumprijs komt voor bier. Volgens STAP zou dat het alcoholmisbruik drastisch kunnen terugdringen, want bier is volgens de organisatie veel te goedkoop in Nederland.

Meer effect dan verhoging accijns

Die lage prijzen trekken volgens STAP jongeren en probleemdrinkers aan en zorgen voor alcoholisme, criminaliteit en ziekteverzuim. Een minimumprijs zou die problemen grotendeels kunnen oplossen. Om zijn stelling kracht bij te zetten, wijst STAP naar zes verschillende studies, die allemaal spreken over het positieve effect van een minimumprijs op bier.

 

Volgens de Europese regelgeving is een minimumprijs op bier echter niet toegestaan, tenzij er voldoende bewijs is dat zo’n regel een groter effect heeft op de volksgezondheid dan het verhogen van de accijnzen op alcohol. Hhogere accijnzen hebben ook een positief effect, maar winkeliers rekenen die niet altijd door: dat wordt met een minimumprijs opgelost. Die prijs moet worden berekend op basis van het alcoholpercentage, zegt de organisatie: een flesje pils zou daarbij 35 cent gaan kosten oftewel 8,50 euro voor een krat bier.

 

Ook in België is er momenteel een discussie aan de gang rond een strenger beleid voor de verkoop van alcohol.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.