STAP wil minimumprijs voor bier | RetailDetail

STAP wil minimumprijs voor bier

STAP wil minimumprijs voor bier

STAP, het Nederlands instituut voor alcoholbeleid, wil dat er een minimumprijs komt voor bier. Volgens STAP zou dat het alcoholmisbruik drastisch kunnen terugdringen, want bier is volgens de organisatie veel te goedkoop in Nederland.

Meer effect dan verhoging accijns

Die lage prijzen trekken volgens STAP jongeren en probleemdrinkers aan en zorgen voor alcoholisme, criminaliteit en ziekteverzuim. Een minimumprijs zou die problemen grotendeels kunnen oplossen. Om zijn stelling kracht bij te zetten, wijst STAP naar zes verschillende studies, die allemaal spreken over het positieve effect van een minimumprijs op bier.

 

Volgens de Europese regelgeving is een minimumprijs op bier echter niet toegestaan, tenzij er voldoende bewijs is dat zo’n regel een groter effect heeft op de volksgezondheid dan het verhogen van de accijnzen op alcohol. Hhogere accijnzen hebben ook een positief effect, maar winkeliers rekenen die niet altijd door: dat wordt met een minimumprijs opgelost. Die prijs moet worden berekend op basis van het alcoholpercentage, zegt de organisatie: een flesje pils zou daarbij 35 cent gaan kosten oftewel 8,50 euro voor een krat bier.

 

Ook in België is er momenteel een discussie aan de gang rond een strenger beleid voor de verkoop van alcohol.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.