Supermarkten starten offensief om marktaandeel

Supermarkten starten offensief om marktaandeel

Naar verwachting start in januari een nieuw offensief om marktaandeel: een strijd om de consument die mogelijk voor vijftien supermarktketens uiteindelijk het einde zal betekenen.

Kleinere ketens verliezen

In de concurrentiestrijd zullen met name de kleinere supermarktketens de slag verliezen en op termijn moeten sluiten: van de 25 huidige ketens zullen er hooguit tien overblijven, voorspelt retail- en merkendeskundige Paul Moers in Dagblad van het Noorden. Nederland telt momenteel ongeveer 4300 supermarkten: "Met 17 miljoen inwoners is dat bizar veel."

 

Die kleinere supermarktketens kunnen minder scherp inkopen dan de grote: "De kleine familiebedrijfjes gaan het in de toekomst niet volhouden", voorziet Moers. Zo heeft de keten Boni nog geen procent marktaandeel: "Wat zal zo’n keten opboksen tegen Albert Heijn? Albert Heijn en Delhaize hebben samen 55 miljard omzet. De kleinere concurrenten hebben op termijn geen lucht meer."

 

Omzetstrijd is ongekend

"De strijd is ongekend. We hebben met kerst allemaal veel geld uitgegeven", ziet Moers. "Dan weet je dat de portemonnee in januari even leeg is. Als supermarkt wil je na de superomzetten van december niet dat de omzetten in januari omlaag klappen en zo het jaar slecht begint. Je struikelt over de ene na de andere aanbieding. Met scherpe prijzen proberen de winkels de klanten in de winkel te houden."

 

In het offensief proberen Albert Heijn, Jumbo, Dirk van den Broek en Plus met kortingsacties de klanten naar de winkel te trekken. Januari en de periode na de zomervakantie zijn de jaarlijkse startdata voor een prijsoffensief: "Huishoudens geven zowel met kerst als in de vakantie vaak meer geld dan normaal uit en nemen zich voor de komende periode wat zuiniger aan te doen. Supermarkten weten dit en spelen hier direct op in met scherpe prijsacties", zegt Laurens Sloot, directeur van de EFMI Business School.

 

Grote drie bepalen

De supermarkten in Nederland zijn gezamenlijk goed voor een jaaromzet van 35 miljard euro en in die markt is Albert Heijn marktleider met een aandeel van 35%, Jumbo heeft 19% en Lidl sluit het podium af met ongeveer 10%. Moers: "Dat zijn de drie die de dienst uitmaken in Nederland. De rest moet maar volgen."

 

Jumbo maakte deze week bekend dat de consumentenomzet in 2016 met 7% is gestegen tot 6,7 miljard euro. Plus doet het eveneens goed met een omzet van 2,26 miljard euro (+3,7%): "Als een paar ketens het goed doen, dan raakt de rest omzet kwijt. De verliezers zijn bijvoorbeeld de Emté’s van deze wereld", ziet Moers.

 

Er zit volgens hem niet veel rek meer in het verlagen van de prijzen: "De Nederlandse supermarkten zijn met winkels in Polen en Portugal tot de goedkoopste van Europa. We hebben gewoon te veel supermarkten. In andere landen zijn veel minder winkels. Dat betekent dat de strijd op het scherpst van de snede gevoerd wordt", constateert Moers.