Tony’s Chocolonely boos om dumpingprijzen bij Aldi

Hoewel het duurzame chocolademerk officieel niet aan Aldi verkoopt, staan de repen toch in de folder van deze week, en wel tegen een bijzonder lage prijs. Dat is het werk van een derde partij die een lot doorverkocht.

 

Samenwerking stopgezet

Zes varianten van de Tony’s Chocolonely chocoladerepen staan nu als weekendactie in promotie bij Aldi Nederland, tegen 1,98 euro per stuk, terwijl de normale verkoopprijs bij bijvoorbeeld Albert Heijn 2,75 euro bedraagt. “We zijn gedumpt”, reageert het chocolademerk teleurgesteld op zijn blog. Het gaat om een inschattingsfout: een poos geleden verkocht de fabrikant namelijk 80.000 repen aan een klant die in de loyaliteitspakketten zit en met wie het merk al anderhalf jaar samenwerkt. Tegen de afspraken in hebben zij de repen echter doorverkocht en zo zijn ze bij Aldi terecht gekomen.

 

Tony’s Chocolonely betreurt de actie, want prijsstunts zijn in tegenspraak met de ambitie van het bedrijf om chocolade 100% slaafvrij te maken. Bij een te lage winkelprijs krijgen cacaoboeren immers geen leefbaar inkomen. Daarom maakt het merk steeds duidelijke afspraken over hoe vaak het in de promotie is en tegen welke korting. Bovendien is Tony’s selectief in de keuze van zijn retailpartners. Het merk heeft de samenwerking met de doorverkoper dan ook stopgezet.