Verpakkingsvrije winkel in Groningen sluit deuren | RetailDetail

Verpakkingsvrije winkel in Groningen sluit deuren

Verpakkingsvrije winkel in Groningen sluit deuren

Opgeweckt Noord, de allereerste verpakkingsvrije winkel in Nederland, sluit zijn deuren. De winkel werd iets meer dan een jaar geleden geopend, maar er kwamen niet voldoende klanten over de vloer om hem rendabel te maken.

Grote teleurstelling bij initiatiefnemer

Nochtans was er in het begin heel veel enthousiasme rond de opening van de winkel, waar het aantal verpakkingen tot een minimum werd herleid om zo de druk op het milieu aan te pakken. Uiteindelijk vertaalde dat zich echter niet in klanten. “Als het erop aankomt lopen de meeste mensen een paar honderd meter door naar Albert Heijn”, zegt een teleurgestelde bedenker Tonny Straatman in de Volkskrant. Die teleurstelling werd nog groter toen er wel veel volk kwam opdagen bij de uitverkoop.

 

“Eerst weten ze je niet te vinden, nu stonden ze al voor openingstijd voor de deur en plunderden ze de schappen leeg. Schaamteloos. Blijkbaar is het toch niet zo ingewikkeld een eigen tasje of bakje mee te nemen.”

 

Er kwamen wel steeds meer klanten naar Opgeweckt Noord, vooral jonge vrouwen dan, maar de groei was niet snel genoeg. Ook de komst van Primark bracht niet de verhoopte boost. Bovendien was het winkelpand, dat op een mooie maar dure locatie te vinden was, een te grote kost. Daarom sluit de winkel op 1 juli definitief de deuren.

 

Ook Bag & Buy al snel failliet

Ook in Utrecht was tot februari met Bag & Buy een verpakkingsvrije winkel te vinden, maar die ging na amper vijf maanden al failliet. Ook daar was er oorspronkelijk veel geloof in het concept, dat voldoende geld wist op te halen via crowdfunding, maar bleven de klanten uiteindelijk ook weg.

 

Bij verpakkingsvrije winkels worden producten zoveel mogelijk verkocht uit dispensers, vaten en kisten. Klanten worden dan gevraagd om hun eigen verpakkingen mee te brengen. Bovendien konden ze hun eigen hoeveelheden kiezen, waardoor er minder voedselverspilling moet zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Overnemer voor Belgische winkels Men at Work

20/07/2018

De drie Belgische vestigingen van de failliete modeketen Men at Work en de Antwerpse kledingzaak Fish & Chips zouden een nieuwe eigenaar hebben. Op meer details is het wel nog even wachten…

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.