Verslavingskliniek niet opgezet met uitspraken algemeen directeur Heineken | RetailDetail

Verslavingskliniek boos op directeur Heineken

Verslavingskliniek boos op directeur Heineken

Medewerkers van verslavingskliniek Jellinek zijn niet opgezet met de uitspraken die Pascal Gilet, algemeen directeur bij Heineken, deed over de impact van alcoholmisbruik. Volgens hen minimaliseert hij het probleem.

“Strategie al jaren hetzelfde”

In een interview spreekt Gilet over de maatregelen die kunnen worden genomen om alcoholmisbruik tegen te gaan, zoals het invoeren van minimumprijzen en het verhogen van de accijnzen. Volgens hem werken die maatregelen niet en zijn ze bovendien niet nodig, omdat slechts een kleine groep niet verantwoord kan omgaan met alcohol.

 

Bij de verslavingskliniek klinkt het echter dat Gilet de cijfers in zijn eigen voordeel draait en bewust halve waarheden vertelt. Zo spreekt Gilet over een groep van 8% probleemdrinkers, ofwel ongeveer 800.000 personen, terwijl cijfers van het CBS spreken over 1,3 miljoen probleemdrinkers. Een aantal internationale onderzoeken hebben bovendien aangewezen dat de voorgestelde maatregelen wel effectief zijn en dat het effect het grootste is bij probleemdrinkers.

 

“De strategie van de industrie is al jaren dezelfde: het aantal probleemdrinkers in twijfel trekken, de eigen zelfregulering prijzen, de probleemdrinkers op hun eigen verantwoordelijkheid wijzen en vooral niet de gezondheidsrisico's van het eigen product benoemen”, stellen de medewerkers van Jellinek in een opiniebrief aan Het Parool.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.