Verspillingsfabriek ging officieel van start | RetailDetail

Verspillingsfabriek ging officieel van start

Verspillingsfabriek ging officieel van start

Vorige vrijdag is de Verspillingsfabriek in Veghel officieel van start gegaan. Die verwerkt restpartijen groenten en vlees tot soepen, sauzen, ragouts en maaltijdcomponenten, die onder meer onder de merknaam Overlekker in de schappen liggen bij Plus.

Restpartijen versproducten verwerken

Initiatiefnemer Bob Hutten van cateringbedrijf Hutten overlegt met diverse partijen voor het leveren en verbreden van de reststromen, de afname van eindproducten en de opbouw van een stabiel assortiment. De aanvoer kan in de toekomst uitbreiden met een deel uit jaarlijkse seizoensproductie en een deel uit bijvoorbeeld winkelacties met versproducten. Hutten zoekt tevens samenwerking met partijen om de Verspillingsfabriek verder uit te bouwen.

 

De Verspillingsfabriek is het vervolg van een test om tomatensoep en -saus te maken van restproducten. Hutten startte de proef samen met supermarkt Plus en Wageningen Universiteit. De producten worden onder de naam OverLekker verkocht bij Plus winkels in de regio Rotterdam. Ze komen ook in de winkels van Emté, de supermarktformule van Sligro.

 

Foodketen: enorme verspiller

De Nederlandse consument gooit zo'n 50 kilo eten per jaar per persoon weg. Ook voedingsfabrikanten, leveranciers en supermarkten zijn enorme verspillers. "Er zijn bedrijven die een reststroom hebben van 1,8 miljoen kiloton”, stelt Bob Hutten. In totaal gaat het in Nederland jaarlijks om twee miljoen ton aan voedsel met een economische waarde van rond 5 miljard euro. Wereldwijd wordt naar schatting 44% van de geoogste groenten en 19% van de granen weggegooid.

 

Expertisecentrum voedselverspilling

Het pand in Veghel, Food 360 genaamd, moet zich ontwikkelen tot een toonaangevend Europees expertisecentrum voor het terugdringen en voorkomen van voedsel verspillen in de hele foodketen. In hetzelfde pand als de Verspillingsfabriek komt een denktank onder leiding van Wageningen Universiteit en in samenwerking met de HAS. Hier bedenken studenten van WUR, stagiaires van de HAS en aangesloten bedrijven oplossingen die ze eventueel in de Verspillingsfabriek kunnen testen.

 

Een derde onderdeel van Food 360 wordt Foodsquad, het open innovatienetwerk in food waarin Hutten samenwerkt met WUR. Foodsquad richt zich op de ontwikkeling van innovatieve voedingsconcepten met onder meer gezonde versproducten, vitaliteitsconcepten met voeding en het ontwikkelen van specifieke voeding voor zieken, waaronder oncologische patiënten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.