Voedingsproducenten zijn bij grootste plasticvervuilers

Voedingsproducenten zoals Coca-Cola, Nestle en Danone zijn bij de grootste vervuilers op het vlak van wegwerpplastic. Een studie van Greenpeace zet acht voedingsfabrikanten in de top tien, de overige zijn drogmetica-multinationals.

 

Alle grootste FMCG-multinationals

In een nieuwe studie tekenen Greenpeace en de Britse ‘Break Free From Plastic’-beweging op welke bedrijven voor de grootste pollutie door wegwerpplastics zorgen. Vooral door het ruimen van zwerfvuil in 42 landen kwam het tot die lijst. De top tien wordt gedomineerd door acht merkfabrikanten van voedingswaren, met name Coca-Cola, Danone, Mars, Mondelez, Nestlé, PepsiCo, Perfetti Van Melle (Mentos) en Unilever. De twee non-foodspelers in de lijst zijn Procter&Gamble en Colgate-Palmolive. Greenpeace vindt dat de genoemde merken verantwoordelijk moeten worden gehouden voor hun plasticvervuiling.

 

“Als enkele van de grootste bedrijven ter wereld hebben Coke, PepsiCo, Nestlé en de anderen op deze lijst de kans om deel uit te maken van de oplossing voor de plastic-crisis, maar ze blijven een deel van het probleem door plastic te verkopen in drankcontainers en verpakkingen die we niet anders dan weg kunnen gooien”, klinkt het in het rapport.

 

Bedrijven maken deel uit van de oplossing

De organisatie roept consumenten dan ook op om foto’s te nemen van plasticzwerfvuil en de producent ervan te taggen met de hashtag IsThisYours? “Om dit probleem op te lossen, moeten we het hele systeem wijzigen - van hoe onze producten zijn gemaakt tot wat er gebeurt als we ermee klaar zijn. En we hebben bedrijven nodig om deel uit te maken van de oplossing”, klinkt het. 

 

In reacties aan vakblad Just-food erkennen de meeste producenten het probleem en geven ze aan met de problematiek bezig te zijn. Vorige week liet Mondelez alvast weten al zijn verpakkingen recycleerbaar te maken tegen 2025. P&G stelde zich dit eerder al tot doel tegen 2030 en ook Nestlé gaat voor 100% recycleerbare verpakkingen tegen 2025.

 

“Duidelijke en dringende behoefte aan effectief afvalbeheer”

Mars en PepsiCo hebben zichzelf eveneens tot 2025 gegeven, aldus hun reacties tegenover Just-food. “We blijven werken aan 100% recyclebaarheid van onze verpakkingen voor 2025”, zegt een woordvoerder van Mars: “Ondertussen richten we ons op het verminderen van afval en het verminderen van koolstof - twee gebieden met de grootste impact op het gebied van verpakkingen.”

 

“De resultaten van de merkaudits van Greenpeace tonen een duidelijke en dringende behoefte aan de ontwikkeling van de juiste infrastructuur om afval wereldwijd effectief te beheren, zowel in de formele als in de informele sector. Het is absoluut noodzakelijk dat alle actoren in de afvalwaardeketen – inclusief merken, verpakkingsproducenten, afvalbeheerders, overheden en het maatschappelijk middenveld – samenwerken om de noodzakelijke verandering te bewerkstelligen”, klinkt het bij Nestlé.