RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Voedingsproducenten zijn bij grootste plasticvervuilers

icon
Food15 oktober, 2018

Voedingsproducenten zoals Coca-Cola, Nestle en Danone zijn bij de grootste vervuilers op het vlak van wegwerpplastic. Een studie van Greenpeace zet acht voedingsfabrikanten in de top tien, de overige zijn drogmetica-multinationals.

 

Alle grootste FMCG-multinationals

In een nieuwe studie tekenen Greenpeace en de Britse ‘Break Free From Plastic’-beweging op welke bedrijven voor de grootste pollutie door wegwerpplastics zorgen. Vooral door het ruimen van zwerfvuil in 42 landen kwam het tot die lijst. De top tien wordt gedomineerd door acht merkfabrikanten van voedingswaren, met name Coca-Cola, Danone, Mars, Mondelez, Nestlé, PepsiCo, Perfetti Van Melle (Mentos) en Unilever. De twee non-foodspelers in de lijst zijn Procter&Gamble en Colgate-Palmolive. Greenpeace vindt dat de genoemde merken verantwoordelijk moeten worden gehouden voor hun plasticvervuiling.

 

“Als enkele van de grootste bedrijven ter wereld hebben Coke, PepsiCo, Nestlé en de anderen op deze lijst de kans om deel uit te maken van de oplossing voor de plastic-crisis, maar ze blijven een deel van het probleem door plastic te verkopen in drankcontainers en verpakkingen die we niet anders dan weg kunnen gooien”, klinkt het in het rapport.

 

Bedrijven maken deel uit van de oplossing

De organisatie roept consumenten dan ook op om foto’s te nemen van plasticzwerfvuil en de producent ervan te taggen met de hashtag IsThisYours? “Om dit probleem op te lossen, moeten we het hele systeem wijzigen – van hoe onze producten zijn gemaakt tot wat er gebeurt als we ermee klaar zijn. En we hebben bedrijven nodig om deel uit te maken van de oplossing”, klinkt het. 

 

In reacties aan vakblad Just-food erkennen de meeste producenten het probleem en geven ze aan met de problematiek bezig te zijn. Vorige week liet Mondelez alvast weten al zijn verpakkingen recycleerbaar te maken tegen 2025. P&G stelde zich dit eerder al tot doel tegen 2030 en ook Nestlé gaat voor 100% recycleerbare verpakkingen tegen 2025.

 

“Duidelijke en dringende behoefte aan effectief afvalbeheer”

Mars en PepsiCo hebben zichzelf eveneens tot 2025 gegeven, aldus hun reacties tegenover Just-food. “We blijven werken aan 100% recyclebaarheid van onze verpakkingen voor 2025”, zegt een woordvoerder van Mars: “Ondertussen richten we ons op het verminderen van afval en het verminderen van koolstof – twee gebieden met de grootste impact op het gebied van verpakkingen.”

 

“De resultaten van de merkaudits van Greenpeace tonen een duidelijke en dringende behoefte aan de ontwikkeling van de juiste infrastructuur om afval wereldwijd effectief te beheren, zowel in de formele als in de informele sector. Het is absoluut noodzakelijk dat alle actoren in de afvalwaardeketen – inclusief merken, verpakkingsproducenten, afvalbeheerders, overheden en het maatschappelijk middenveld – samenwerken om de noodzakelijke verandering te bewerkstelligen”, klinkt het bij Nestlé.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food27 juni, 2025
    Okay in 2026 ook open op zondagvoormiddag

    Okay opent vanaf begin 2026 ook de deuren op zondagvoormiddag. Vier maanden nadat Colruyt Group de intentie bekendmaakte, is de keten tot een akkoord gekomen met de sociale partners.

  • icon
    Food27 juni, 2025
    Kaufland modelleert marketingafdeling naar Lidl-voorbeeld

    Kaufland, onderdeel van de Duitse Schwarz Gruppe, herstructureert zijn marketingafdeling en introduceert een nieuwe eenheid onder de noemer "Kunde" ("klanten"). De retailer volgt daarmee het voorbeeld van zusterketen Lidl.

  • icon
    Food25 juni, 2025
    Honderden uitzendkrachten staken bij Albert Heijn

    De distributiecentra van Albert Heijn in Geldermalsen en Pijnacker worden sinds vandaag getroffen door een staking van honderden uitzendkrachten. De interimwerkers protesteren tegen de uitzendbureaus, maar kozen AH als (eerste) strijdtoneel.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food6 juni, 2025
    Lidl verliest klanten na Duits prijsoffensief
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN