RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Zo werkt Aldi aan verduurzaming

icon
Food14 juli, 2016

Gaan prijsvechten en verantwoord ondernemen samen? Wel volgens Aldi Nord, dat voor het eerst een duurzaamheidsrapport heeft gepubliceerd. Het illustreert hoe de harddiscounter bezig is zichzelf heruit te vinden. 

Duurzaamheid strategisch verankeren

De publicatie is opmerkelijk voor een bedrijf dat tot nu toe zeer gesloten was, maar de wereld verandert: consumenten eisen vandaag transparantie en verwachten dat ondernemingen zich verantwoord gedragen. Aldi bewijst nu dat het wel degelijk luistert naar deze verzuchtingen.

 

“Bedrijven moeten zich inzetten om sociale en milieuaspecten bij de productie te verbeteren”, stelt de discounter. “Dit is wat klanten en maatschappelijke organisaties van ons verwachten. Daarom hebben wij de ambitie om Corporate Responsibility als discipline verder te professionaliseren en strategisch te verankeren binnen het beleid van onze onderneming.” Concreet maakt de afdeling Corporate Responsibility in alle landen deel uit van de nationale inkooporganisatie. 

 

“The original”

In het negentig pagina’s dikke Maatschappelijk Jaarverslag 2015 presenteert Aldi zich als “Het origineel onder de discounters”. De retailer houdt vast aan de kernwaarden “eenvoud”, “verantwoord” en “betrouwbaar” en werkt aan verduurzaming volgens vijf pijlers: waardering van de medewerkers, ketenverantwoordelijkheid, behoud van natuurlijke hulpbronnen, maatschappelijke verantwoordelijkheid en dialoog. Het rapport vermeldt concrete doelstellingen en deadlines.

 

Veel aandacht is er voor het thema verantwoord inkopen: de Duitsers benadrukken dat ze in vertrouwen en voor de lange termijn samenwerken met leveranciers en stellen: “Wij vinden het belangrijk dat onze miljoenen klanten in Europa met een goed gevoel bij ons de dagelijkse boodschappen kunnen doen.” Er is een dierenwelzijnsbeleid en er zijn duidelijke richtlijnen voor gevoelige grondstoffen als vis, cacao en palmolie. Ook voor koffie, katoen en hout, karton, papier ontwikkelt Aldi momenteel richtlijnen.

 

Interessante cijfers

De retailer maakt flink wat interessante cijfers openbaar. 32,9% van de visproducten is gecertificeerd duurzaam, net als 76,8% van de palmolie en 48,9% van de cacao in de eigen merkproducten. 12,8% van de Aldi-koffie is gecertificeerd of geverifieerd duurzaam (4,5% in Nederland). 

 

We leren ook dat er in Nederland in 2015 twee recalls plaatsvonden van voedingsproducten. Nog een weetje: 15,1% van de leidinggevenden bij Aldi Nederland is vrouw. Dat percentage ligt heel wat lager dan het groepsgemiddelde van 23,8%. In de tabel hieronder vind je nog enkele kerncijfers.

 

Aldi heeft het rapport gepubliceerd in drie talen: Duits, Engels en Nederlands.

 

Aldi Nederland in 2015

 Aantal filialen  498
 Medewerkers  6.291
 Waarvan vrouwen  3.893
 Aantal artikelen  1.238
 Aandeel eigen merken  97,7%
 Aantal bioproducten  66
 Aantal fairtradeproducten  37
Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food3 juli, 2025
    Del Monte vraagt faillissement aan

    De Amerikaanse voedingsreus Del Monte Foods heeft het faillissement aangevraagd wegens “veranderde consumentenvoorkeuren”. Het bedrijf hoopt dankzij de procedure een koper te vinden die voor een afgeslankte doorstart kan zorgen.

  • icon
    Food3 juli, 2025
    Belgische monstergroei stuwt Jumbo hoger

    In de eerste zes maanden van het jaar groeide de omzet van de Belgische Jumbo-supermarkten met 25%, waardoor de vergelijkbare omzetgroei voor het hele bedrijf 3,7% bedroeg.

  • icon
    Food3 juli, 2025
    Opnieuw ruzie tussen JDE Peet’s en Everest (Jumbo, Picnic)

    Nog geen vier maand na het einde van hun vorige ruzie is het alweer prijs tussen koffieproducent JDE Peet’s en inkooporganisatie Everest. De organisatie, die onder andere Jumbo en Picnic groepeert, wil geen Douwe Egberts meer inkopen na een forse prijsverhoging eergisteren.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food6 juni, 2025
    Lidl verliest klanten na Duits prijsoffensief
  • icon
    Algemeen18 juni, 2025
    Zware Europese boete dreigt voor AliExpress
  • icon
    Algemeen16 juni, 2025
    Is ‘agentic’ AI de toekomst van retail?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN