Nederlandse online bestedingen voorbij 20 miljard euro | RetailDetail

Nederlandse online bestedingen voorbij 20 miljard euro

Nederlandse online bestedingen voorbij 20 miljard euro

De Nederlandse consument heeft in 2016 20,16 miljard euro uitgegeven online. Dat is een stijging van maar liefst 23 procent ten opzichte van een jaar eerder, zo blijkt uit de nieuwste Thuiswinkel Markt Monitor.

 

Online grootste driver retailmarkt

In het vierde kwartaal alleen werd 6,15 miljoen euro uitgegeven, een groei van 27 procent ten opzichte van het vierde kwartaal van 2015. In totaal deed 82 procent van de Nederlanders van 15 jaar of ouder minstens één online aankoop in het vierde kwartaal.

 

Aangezien de offline consumentenbestedingen in 2016 met 1 procent daalden, wil dat zeggen dat de online verkoop de grootste drijfveer is achter de groei van de totale bestedingen in de detailhandel in Nederland.

 

“De onverwacht forse groei van online bestedingen aan producten in 2016 is exemplarisch voor het in rap tempo veranderende consumentengedrag. Online winkels, inclusief de webwinkels van veel fysieke winkels en winkelketens, profiteren hiervan”, aldus Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. “Zetten we de bestedingen aan online gekochte producten af tegen de totale consumptieve bestedingen aan detailhandelsgoederen van 97,2 miljard euro in 2016, dan bedraagt het online aandeel van 11,0 miljard euro inmiddels 11,3 procent.”

 

Stijgend consumentenvertrouwen

Bij GfK, dat het onderzoek voerde in opdracht van Thuiswinkel.org, zien ze een aantal factoren voor de snelle stijging van online bestedingen in 2016. “Dit is vooral te verklaren door een aantrekkende economie, een stijgend consumentenvertrouwen en het verdwijnen van belangrijke retailformules in de winkelstraat”, aldus Gino Thuij van GfK.

 

De online bestedingen aan diensten groeiden in 2016 met 19 procent, terwijl dat bij producten 25 procent was. De vijf sectoren die het hardste groeiden in 2016 waren Schoenen & Lifestyle (44 procent), IT (33 procent), Food (33 procent), Telecom (31 procent) en Speelgoed (29 procent). In de sector Schoenen & Lifestyle werd in 2016 online 926 miljoen euro gespendeerd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Winst Zalando totaal weggeveegd

08/05/2018

De Duitse e-tailer Zalando zag in het eerste kwartaal van 2018 zijn winst als sneeuw voor de zon verdwijnen: 5,1 miljoen euro nettowinst ging over in 15 miljoen verlies. De omzet steeg wel met 22% dankzij forse investeringen.

Niet Amazon, maar Walmart neemt Indiase marktleider over

07/05/2018

Ondanks een verleidelijk aanzoek van Amazon gaat de Indiase e-tailer Flipkart toch over in handen van Walmart en - opvallend - Google-eigenaar Alphabet. Voor 15 miljard dollar krijgen de Amerikanen zowat 75% van de aandelen in Flipkart in handen.

Groei Alibaba boven verwachting

07/05/2018

De Chinese retailgroep Alibaba heeft beter dan verwachte kwartaalcijfers gepubliceerd. De omzet gaat door het dak, maar de winstcijfers staan wat onder druk als gevolg van hogere investeringen.

Amazon verpulvert verwachtingen dankzij Prime en cloud

27/04/2018

Amazon-baas Jeff Bezos heeft weer een goede reden om een grote fles champagne te kraken: zijn bedrijf zag zijn omzet met 43% stijgen tot 51 miljard dollar (42 miljard euro). De nettowinst verdubbelde zelfs naar 1,63 miljard dollar.

"Amazon het goedkoopst, maar niet de beste service"

26/04/2018

Een onderzoek van De Standaard tussen honderd populaire elektrotoestellen wijst Amazon duidelijk aan als de goedkoopste. Klanten die een goede service willen, zijn echter beter af bij Coolblue en Media Markt.

American Apparel maakt comeback met webshop

26/04/2018

De Amerikaanse modeketen American Apparel heeft deze week haar internationale webshop opnieuw geopend. Daar kunnen de Nederlandse en Belgische fans van het merk opnieuw terecht, nadat de groep vorig jaar zijn fysieke winkels sloot.