Nederlandse online bestedingen voorbij 20 miljard euro | RetailDetail

Nederlandse online bestedingen voorbij 20 miljard euro

Nederlandse online bestedingen voorbij 20 miljard euro

De Nederlandse consument heeft in 2016 20,16 miljard euro uitgegeven online. Dat is een stijging van maar liefst 23 procent ten opzichte van een jaar eerder, zo blijkt uit de nieuwste Thuiswinkel Markt Monitor.

 

Online grootste driver retailmarkt

In het vierde kwartaal alleen werd 6,15 miljoen euro uitgegeven, een groei van 27 procent ten opzichte van het vierde kwartaal van 2015. In totaal deed 82 procent van de Nederlanders van 15 jaar of ouder minstens één online aankoop in het vierde kwartaal.

 

Aangezien de offline consumentenbestedingen in 2016 met 1 procent daalden, wil dat zeggen dat de online verkoop de grootste drijfveer is achter de groei van de totale bestedingen in de detailhandel in Nederland.

 

“De onverwacht forse groei van online bestedingen aan producten in 2016 is exemplarisch voor het in rap tempo veranderende consumentengedrag. Online winkels, inclusief de webwinkels van veel fysieke winkels en winkelketens, profiteren hiervan”, aldus Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. “Zetten we de bestedingen aan online gekochte producten af tegen de totale consumptieve bestedingen aan detailhandelsgoederen van 97,2 miljard euro in 2016, dan bedraagt het online aandeel van 11,0 miljard euro inmiddels 11,3 procent.”

 

Stijgend consumentenvertrouwen

Bij GfK, dat het onderzoek voerde in opdracht van Thuiswinkel.org, zien ze een aantal factoren voor de snelle stijging van online bestedingen in 2016. “Dit is vooral te verklaren door een aantrekkende economie, een stijgend consumentenvertrouwen en het verdwijnen van belangrijke retailformules in de winkelstraat”, aldus Gino Thuij van GfK.

 

De online bestedingen aan diensten groeiden in 2016 met 19 procent, terwijl dat bij producten 25 procent was. De vijf sectoren die het hardste groeiden in 2016 waren Schoenen & Lifestyle (44 procent), IT (33 procent), Food (33 procent), Telecom (31 procent) en Speelgoed (29 procent). In de sector Schoenen & Lifestyle werd in 2016 online 926 miljoen euro gespendeerd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

Chinese webreus zet aanval op Italië in

11/07/2018

De Chinese webreus JD.com wil gaan uitbreiden naar Italië. Het zou voor de grote rivaal van Alibaba het tweede Europese kantoor op korte tijd betekenen.