Pure webwinkel kent sterkste groei

Pure webwinkel kent sterkste groei
Foto Shutterstock

De pure webwinkels zijn in Nederland vorig jaar veel sterker gegroeid dan de online verkooppunten van handelaars die ook een fysieke vestiging hebben.

Groeiritme neemt af

In 2015 zagen beide handelsvormen hun verkoopcijfer nog even sterk toenemen, maar dat was in 2016 niet meer het geval: in de eerste elf maanden kwam de omzet in de pure internetwinkels 23% hoger uit dan in dezelfde periode een jaar eerder. Bij de online verkooppunten van handelaars die ook een fysieke vestiging hadden, bedroeg de toename maar 14,9%, berekende het Centraal Bureau voor de Statistiek. Alle Nederlandse webwinkels samen zetten tot 30 november overigens 19,4% meer om dan in dezelfde periode in 2015. Een jaar eerder groeide de omzet nog met 21,5%, wat er dus op wijst dat de internetverkoop op een trager groeiritme is overgeschakeld.

 

Begin 2016 telde Nederland ruim 32.000 pure webwinkels, bijna 10% meer dan twaalf maanden eerder. De sterkste groei (14%) kwam er onder de winkels die voeding aanbieden: zij maken nu al zowat 9% van het totaal uit. Het grootste aantal webwinkels legt zich nog steeds toe op de verkoop van kleding (25,4%), terwijl ook het opzetten van een online verkoopkanaal voor huis- en tuinartikelen (16% van het totaal) populair is. Geografisch gezien opereerde bijna 40% van de webshops vanuit Zuid- en Noord- Holland. In Zeeland is daarentegen slechts 1,5% van de webwinkels gevestigd, het minst van alle provincies.

 

Intussen blijken steeds meer Nederlanders online te kopen. In 2015 deed 70% van de plus 12-jarigen dat, maar in 2016 klom dit verder naar 73%. Het percentage webshoppers groeide het hardst bij de 65- tot 75-jarigen: in die leeftijdscategorie klom het namelijk van 45% naar 50%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Met nieuwe locatie in Antwerpen wil fonQ België veroveren

14/11/2017

Webwarenhuis fonQ heeft grote plannen voor de Belgische markt: met een vestiging in Antwerpen en de bouw van een nieuw distributiecentrum in Utrecht hoopt het Nederlandse onlinewarenhuis in België een grotere marktpositie te veroveren.

Zo kunnen e-tailers Amazon Prime toch verslaan

13/11/2017

Volgens marktonderzoeker SmarterHQ is de band die consumenten hebben met Amazon Prime flinterdun en zouden ze hun abonnement snel achterwege laten als de voordelen te klein worden. Dat moet perspectieven openen voor concurrenten...

Alibaba-rivaal JD.com tekent 40% omzetgroei op

13/11/2017

De omzet van JD.com, dat deels in handen is van het Amerikaanse Walmart, is in het derde kwartaal met 39,2% gegroeid ten opzichte van een jaar eerder. Dit jaar wist het Chinese bedrijf ook winst te maken, in tegenstelling tot in 2016.

Alibaba verpulvert verkooprecord tijdens Singles’ Day

13/11/2017

Met een omzet van bijna 22 miljard euro laat Alibaba opnieuw een spectaculair record noteren op Singles’ Day. De Chinese internetgigant plukt de vruchten van zijn Global Shopping Festival, met een hoofdrol voor Nicole Kidman.

Carlos Mendes Aguiar (PostNL): "Datacapaciteit steeds relevanter in supply chain"

10/11/2017

Op de RetailDetail Night spreekt Carlos Mendes Aguiar van PostNL over de robotisering van pakketverwerking, over klantinteractie en over hoe cruciaal informatie-uitwisseling is. Wie wil immers niet precies weten waar zijn pakket zit?

Back to top