Pure webwinkel kent sterkste groei | RetailDetail

Pure webwinkel kent sterkste groei

Pure webwinkel kent sterkste groei
Foto Shutterstock

De pure webwinkels zijn in Nederland vorig jaar veel sterker gegroeid dan de online verkooppunten van handelaars die ook een fysieke vestiging hebben.

Groeiritme neemt af

In 2015 zagen beide handelsvormen hun verkoopcijfer nog even sterk toenemen, maar dat was in 2016 niet meer het geval: in de eerste elf maanden kwam de omzet in de pure internetwinkels 23% hoger uit dan in dezelfde periode een jaar eerder. Bij de online verkooppunten van handelaars die ook een fysieke vestiging hadden, bedroeg de toename maar 14,9%, berekende het Centraal Bureau voor de Statistiek. Alle Nederlandse webwinkels samen zetten tot 30 november overigens 19,4% meer om dan in dezelfde periode in 2015. Een jaar eerder groeide de omzet nog met 21,5%, wat er dus op wijst dat de internetverkoop op een trager groeiritme is overgeschakeld.

 

Begin 2016 telde Nederland ruim 32.000 pure webwinkels, bijna 10% meer dan twaalf maanden eerder. De sterkste groei (14%) kwam er onder de winkels die voeding aanbieden: zij maken nu al zowat 9% van het totaal uit. Het grootste aantal webwinkels legt zich nog steeds toe op de verkoop van kleding (25,4%), terwijl ook het opzetten van een online verkoopkanaal voor huis- en tuinartikelen (16% van het totaal) populair is. Geografisch gezien opereerde bijna 40% van de webshops vanuit Zuid- en Noord- Holland. In Zeeland is daarentegen slechts 1,5% van de webwinkels gevestigd, het minst van alle provincies.

 

Intussen blijken steeds meer Nederlanders online te kopen. In 2015 deed 70% van de plus 12-jarigen dat, maar in 2016 klom dit verder naar 73%. Het percentage webshoppers groeide het hardst bij de 65- tot 75-jarigen: in die leeftijdscategorie klom het namelijk van 45% naar 50%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

LVMH-topman Arnault pompt miljoenen in BackMarket

14/06/2018

BackMarket, een Franse start-up die zich positioneert als (super)marktplaats voor ‘refurbished’ ofte ‘opgelapte’ tweedehandse smartphones, tablets en laptops, heeft zopas 41 miljoen euro groeigeld opgehaald.

Karstadt wil het warenhuis heruitvinden in Berlijn-Tegel

12/06/2018

Karstadt opent op de Berlijnse luchthaven Tegel voor het eerst in dertig jaar een gloednieuw warenhuis in de hoofdstad. De nieuweling moet een baken van vernieuwing worden, met een uniek aanbod dat volledig is aangepast aan de locatie.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.