Standaard Boekhandel gaat concurrentie aan met ex-internetdochter

Standaard Boekhandel gaat concurrentie aan met ex-internetdochter


Standaard Boekhandel springt dan toch op de e-commercetrein: aan de vooravond van een opendeurdriedaagse start het vandaag zijn eigen webwinkel met meer dan 100.000 boeken en een uitgebreide selectie cd's, dvd's, games en geschenkboxen. 

Tegelijk lanceert de groep een getrouwheidsprogramma met een gloednieuwe klantenkaart.

Tweede keer, goede keer?

Standaard Boekhandel maakt zich sterk dat het een al te grote kannibalisatie van zijn ruim 140 winkels kan vermijden. "Eén van de grote en sterke troeven is dat de klanten online kunnen bestellen en hun order kunnen afhalen in een winkel naar keuze. Klanten hoeven dan geen verzendkosten te betalen", klinkt het bij de keten. Thuislevering kan uiteraard ook, maar dan wél tegen betaling.

Volgens zakenkrant De Tijd is met de hele operatie een investering van 2 miljoen euro gemoeid. Standaard Boekhandel gaat nu de concurrentie aan met haar eigen dochter, want tien jaar nadat de groep Azur.be afstootte wegens verlieslatend is die - samen met Proxis.be - opgeklommen tot de Belgische marktleider ProxisAzur.

Dat Standaard Boekhandel nu een tweede poging waagt, hoeft evenwel niet te verwonderen: volgens Boek.be verdubbelde de boekenverkoop via webshops het voorbije halfjaar tot 7% van de totale verkoop. Dat komt mede door de komst van de Nederlandse reus Bol.com: die telt naar eigen zeggen al ruim 100.000 Belgische klanten. 

Multichannel met klantenkaart

Dat Standaard Boekhandel volop kiest voor een multichannelstrategie, blijkt ook uit het feit dat klanten zowel in de fysieke winkels als in de webshop punten kunnen sparen om kortingen te ontvangen. De keten van boekenwinkels voert namelijk ook nog een nieuw getrouwheidsprogramma in, gebaseerd op een klantenkaart. "Standaard Boekhandel wil daarmee zijn trouwe klanten extra verwennen", zegt Geert Schotte, lid van het directiecomité. "Op basis van hun interesses selecteren we emotionele, exclusieve voordelen voor de klanten: signeersessies, speciale aanbiedingen of ontmoetingen met hun favoriete auteur."

Die klantenkaart biedt webshoppers overigens nog een extra voordeel: zij hoeven pas te betalen bij afhaling in de winkel. "Een extra service die vrij uniek is in de markt en waar we erg trots op zijn", aldus nog Geert Schotte, die over enkele maanden zijn vader Frans opvolgt als gedelegeerd bestuurder van Vlaanderens grootste boekenketen. Standaard Boekhandel heeft vandaag meer dan 140 boekhandels en nog eens 60 "bookshops" in vestigingen van Fun, Aveve en Moose in the City.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Mobiele opmars stuwt Yoox-Net-a-Porter

03/08/2017

Online retailer Yoox-Net-a-Porter wist in het voorbije halfjaar de verwachtingen van analisten te overtreffen dankzij de opmars van de mobiele verkoop, die voor het eerst goed was voor meer dan de helft van de omzet.

Amazon Shopping app nu ook in het Nederlands

02/08/2017

Amazon heeft het Nederlands toegevoegd als taal voor de Duitse mobiele app. Dat wil zeggen dat Nederlandstalige consumenten nu eenvoudiger hun weg moeten kunnen vinden via de app. Momenteel is wel nog niet alles vertaald.

Back to top