Vakbonden hekelen arbeidsomstandigheden Amazon

Vakbonden hekelen arbeidsomstandigheden Amazon

De geruchten dat Amazon een distributiecentrum wil openen in Nederland houden al een tijdje aan. Om die reden houdt FNV Bondgenoten het bedrijf in de gaten, maar momenteel is de vakbond niet echt te spreken over de werkomstandigheden binnen het bedrijf.

'Te flexibel, te goedkoop, te streng'

Amazon hanteert, volgens het FNV, veel te lage lonen en is ook erg 'flexibel' met arbeidscontracten: slechts tien procent van de Europese werknemers van Amazon zou een vast contract hebben.

 

Niet enkel in Nederland, maar ook in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk stellen de vakbonden zich vragen bij de manier van werken van Amazon. Ook zij hekelen de lage lonen, korte lunchtijden en grote wandelafstanden in de distributiecentra.

 

Erger nog zijn de strenge beveiligingsmaatregelen voor werknemers: tijdens hun werk zou het bijvoorbeeld verboden zijn voor Amazon-werknemers om met elkaar te praten. Chefs zouden er zeer strikt op letten dat deze regel ook echt wordt nageleefd door de werknemers.

 

'Competitief loon, veel andere voordelen'

Amazon verzekert dan weer dat het zijn werknemers een goede werkomgeving geeft, samen met een competitief loon en de mogelijkheid tot opleidingen en doorgroei naar verantwoordelijke posities binnen het bedrijf. Daarnaast duidt Amazon ook op een reeks andere voordelen, zoals levensverzekering, aanvullend pensioen, personeelskortingen, aandelenopties, hospitalisatieverzekering en beloningen die gekoppeld zijn aan prestaties.

 

Bij Amazon werken in Duitsland en Groot-Brittannië samen ongeveer 3000 mensen, waarvan slechts 300 een vast contract hebben. In drukke periodes, zoals het eindejaar, kan het aantal werknemers wel oplopen tot 10.000 à 15.000. Om die stijging te verwerken, werkt Amazon met een groot aantal uitzendkrachten. Het gemiddelde uurloon bij Amazon is 9,36 euro, wat twintig procent lager is dan het gemiddelde in de distributiesector. Amazon draait in Europa een omzet van 6,5 miljard euro.   (YVL)

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Wehkamp laat fietskoeriers pakjes leveren

24/11/2017

Online warenhuis Wehkamp gaat in twaalf steden een deel van de bestellingen laten bezorgen door Fietskoeriers.nl. Het werkt daarvoor samen met DHL, dat zo mee wil werken aan een duurzame samenleving.

Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top