RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Geen Zeeman meer in elk dorp

icon
Mode7 juni, 2019

Kleinere dorpen en gemeenten verliezen hun winkelfunctie, en zelfs massaspelers zoals Zeeman moeten mee met de trend. In de voorbije vijf jaar heeft de discounter zijn winkelbestand op de Nederlandse thuismarkt met 7% teruggedrongen: met 517 winkels telt de keten er vandaag 35 minder dan in 2014.

 

Niet meer overal nodig

Vooral in plaatsen met minder dan 7500 inwoners trok Zeeman in de afgelopen vijf jaar weg. De keten verminderde in die gebieden haar winkelbestand met bijna 30%. In Noord-Brabant verdwenen het grootste aantal vestigingen: elf winkels op vijf jaar tijd.

 

Toch betekent dat zeker niet dat de keten het moeilijk heeft, garandeert een woordvoerder: “Wij investeren in onze webwinkel en in uitbreiding in het buitenland. Onze omzet groeit en rode cijfers hebben wij nog nooit gehad”, klinkt het. Wel is Zeeman – samen met de overgrote meerderheid van de andere retailers en sectorkenners – van het idee afgestapt dat in elke dorpskern een vestiging nodig is: “Mensen winkelen meer online en in de grotere steden, dus Zeeman hoeft niet langer overal te zijn.” Ook in Duitsland sluiten slecht presterende winkels.

 

Voorgoed veranderd retaillandschap

Als een huurcontract afloopt, wordt het op veel van die locaties (waar de omzet te laag is, volgens de keten) niet verlengd. Tot nu toe zouden er nog geen ontslagen zijn gevallen door de sluitingen: “Tot dusver heeft Zeeman al het personeel naar andere locaties kunnen overplaatsen”, aldus de reactie tegenover Trouw. 

 

Retailexperts noemen de sluitingen bijzonder tekenend voor een voorgoed veranderd retaillandschap: “Van oudsher waren winkelketens altijd bezig met het vergroten van het aantal winkels, omdat dat leidde tot inkoopvoordelen. Maar sinds de opkomst van online winkelen is het vergroten van het winkelnetwerk niet per se de beste strategie”, legt Kitty Koelemeijer, hoogleraar marketing en retail aan de Nyenrode Business Universiteit, uit.

Meer Mode
Bekijk meer
  • icon
    Mode23 mei, 2025
    Nike keert terug naar Amazon

    Na een afwezigheid van zes jaar gaat Nike weer rechtstreeks verkopen op het Amazon platform. Tegelijk kondigt het bedrijf ook prijsverhogingen aan, die het gevolg zijn van Amerikaanse invoerheffingen.

  • icon
    Mode22 mei, 2025
    Waarom Naf Naf voor derde keer in vijf jaar gerechtelijke bescherming vraagt

    Naf Naf heeft opnieuw gerechtelijke bescherming aangevraagd. De Franse modeketen vraagt zes maanden tijd om een doorstartplan uit te werken. Voor de ooit iconische formule is het al de derde reorganisatie sinds 2020.

  • icon
    Mode21 mei, 2025
    Chaussea en vanHaren grootste winnaars na faillissement Bristol

    Het faillissement van Bristol vorig jaar heeft geleid tot belangrijke verschuivingen in de schoenretailmarkt, zowel in België als in Nederland. Een nieuwe analyse onderzoekt wie het meest kon profiteren van het wegvallen van een concurrent.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
  • icon
    Algemeen12 mei, 2025
    Amazon brengt Temu-concurrent Haul naar Europa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN