Keuze voor luxe doet omzet De Bijenkof stijgen | RetailDetail

Keuze voor luxe doet omzet De Bijenkof stijgen

Keuze voor luxe doet omzet De Bijenkof stijgen
Foto Shutterstock

De keuze voor luxe en exclusieve merken heeft de Bijenkorf geen windeieren gelegd: het voorbije jaar steeg de omzet op vergelijkbare basis met 4%, de winst ging zelfs 39% hoger. Ook debijenkorf.be legde mooie cijfers voor.

Keuze voor meer luxe en beleving

“Met de focus op premium experience sluit de Bijenkorf veel beter aan op de huidige wensen van onze klanten. Zij zoeken merken, service en een winkelbeleving van internationale allure. De strategie is er op gericht hen dit bij de Bijenkorf te bieden”, zei topman Giovanni Colauto bij de start van de transformatie.

 

Intussen blijken de eerste resultaten positief: de omzet in de zeven winkels die openblijven is met 4% gestegen. Bovendien ging ook de operationele winst erop vooruit: die dikte aan van 10,6 tot 14,7 miljoen euro.

 

Vijf vestigingen dicht

In 2013 tekende de Bijenkorf een nieuwe strategie uit: van de twaalf vestigingen moesten er vijf dicht. Op 1 januari 2014 gingen de deuren van de filialen in Arnhem en Enschede niet meer open en in het voorjaar van 2016 werden de huurcontracten voor de winkels in Groningen, Breda en Den Bosch niet meer verlengd.

 

Voor de zeven filialen die openbleven (Amstelveen, Amsterdam, Den Haag, Eindhoven, Maastricht, Rotterdam en Utrecht) werd tegelijk een nieuwe marsrichting uitgetekend. Zij zouden voortaan focussen op het premiumsegment van de markt en meer inzetten op klantenbeleving in de winkels. Gespreid over vijf jaar wordt hiervoor een investeringsbedrag van ruim 200 miljoen euro voor uitgetrokken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Stevent Men at Work op faillissement af?

22/06/2018

De Nederlandse denim- en streetwearketen Men at Work zit in financiële moeilijkheden: ze sluit haar webshop en ook voor de fysieke winkels dreigt mogelijk de sluiting.

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.