RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Redactie
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Marlies Dekkers heeft ‘gesjoemeld’ met de boekhouding

icon
Mode16 maart, 2011

“Het succes van Marlies Dekkers leek tot januari 2009 onaantastbaar. Toen werd duidelijk dat de lingeriekoningin een veel te grote broek had aangetrokken. Inmiddels zijn al haar aandelen verpand. De groei was volstrekt irrealistisch, de plannen voor internationalisering onhaalbaar.” Zo begint een reconstructie van het verhaal achter Marlies Dekkers, Nederlands ongekroonde lingeriekoning, die heel Nederland in rep en roep zet.

Creatief met boekhouding

Uit die reconstructie door het Nederlandse ondernemersblad Sprout blijkt namelijk dat Marlies Dekkers al even creatief was met haar boekhouding als met haar slipjes en beha’s met dubbel bandje. Zo heeft de MD Group over 2008 een andere jaarrekening ingediend dan de officiële die was goedgekeurd door de accountants van Ernst & Young. Fraude met andere woorden, en dus was het advieskantoor verplicht aangifte te doen bij de Autoriteit Financiële Markten, die – zoals de wet voorschrijft – het Openbaar Ministerie heeft ingelicht. De gedeponeerde jaarrekening toont een veel gezonder bedrijf dan de jaarrekening die de accountants hadden goedgekeurd.

Hollands succesverhaal

Marlies Dekkers gold tot nu toe als een Hollands succesverhaal. Hoewel het bedrijf de voorbije jaren zwarte sneeuw zag en wereldwijd ettelijke flagship stores moest sluiten, bleef Marlies Dekkers creatief en publicitair hoge ogen gooien. Zeker omdat ook Hollywood dol is op de luchtige niemendalletjes van de Nederlandse.

Ongelukkig moment

Het nieuws van de valse jaarrekening komt dan ook op een zeer ongelukkig moment. De MD Group maakte in 2010 na een aantal moeilijke jaren eindelijk weer winst. Het leverde de huidige bedrijfsleiding vorig jaar zelfs de TGF Award voor beste turn around op.

Aandeelhouder en zakenpartner Vincent van Zon heeft het incident bevestigd tegenover Sprout maar schuift de fout volledig in de schoenen van de voormalige financieel directeur van het concern, Peter Jans. Die verliet in mei 2009 het bedrijf. Wordt ongetwijfeld vervolgd…

 

Lees de hele reconstructie via www.sprout.nl/80/19701/internationaal/megalomane-marlies.html

– Karin Bosteels

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode28 juli, 2025
    Claire’s onder curatele in Frankrijk, volgt VK?

    De Franse dochteronderneming van de Amerikaanse accessoireketen Claire’s is door de handelsrechtbank van Parijs onder curatele geplaatst, in het Verenigd Koninkrijk dreigt een gelijkaardig scenario. Wat liep er fout?

  • icon
    Mode28 juli, 2025
    Outdoor-distributeur Elements zet impact voorop: “Moeilijk gaat ook”

    Outdoor-distributeur en -agent Elements kiest nooit voor de evidente weg. Ook niet nu het bedrijf een eerste fysieke showroom in Nederland opent. “Onze filosofie is: moeilijk gaat ook,” zegt co-CEO Philippe Declercq. “We willen geen excuusbedrijf zijn.”

  • icon
    Mode28 juli, 2025
    LVMH wil Marc Jacobs verkopen

    Het Franse luxeconglomeraat LVMH zou het Amerikaanse modehuis Marc Jacobs willen verkopen wegens teleurstellende prestaties. Volgens insiders zouden de Fransen hopen op een verkoopprijs rond het miljard euro.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging9 juli, 2025
    Leiderschapswissel bij The Body Shop markeert nieuwe groeifase
  • icon
    Algemeen8 juli, 2025
    Sneller retourneren: Goed nieuws voor klanten en betalingsdienstaanbieders
  • icon
    Algemeen16 juli, 2025
    Blokker ziet gros franchisenemers afhaken
  • icon
    Vrije tijd8 juli, 2025
    Game Mania herrijst als webshop onder Nederlandse vlag
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN