Elk product langs de duurzaamheidsmeetlat

The Sustainability Consortium (TSC) heeft als doelstelling om alle consumentenproducten tegen een uniforme duurzaamheidsmeetlat te kunnen leggen. Het initiatief is ontstaan in de VS, waar Wal-Mart enkele jaren geleden een dergelijk systeem wilde opzetten. Wal-Mart moest toen algauw erkennen dat zo’n standaard alleen maar kon worden geaccepteerd als het op onafhankelijke en wetenschappelijke basis werd opgesteld. Voor de ontwikkeling daarvan werd TSC in het leven geroepen.

Geen tijd meer verspillen

In de VS wordt TSC vanuit twee Amerikaanse Universiteiten aangestuurd. In Europa speelt de Wageningen Universiteit en Research Centre (Wageningen UR) een centrale rol. “We moeten geen tijd meer verspillen met eindeloze discussies over wat en hoe we meten als het om verduurzaming gaat”, zegt Aalt Dijkhuizen, bestuursvoorzitter van Wageningen UR. “TSC wil een gestandaardiseerde meetmethode ontwikkelen, én het wil mogelijke oplossingen aandragen, waarmee bedrijven hun producten en processen kunnen verduurzamen.”

1 caffè latte: 200 liter water

Aan de basis van het werk van TSC ligt de zogeheten ‘Life Cycle Analysis’. Dit is een analyse die inzicht geeft in de milieu-effecten van producten in alle stadia van de levensduur van het product, van de grondstoffen tot en met de afval- of recyclefase. “Als je echt de gehele keten bekijkt, blijkt bijvoorbeeld dat voor de productie van elke caffè latte in een kartonnen wegwerpbekertje liefst 200 liter water nodig is”, zegt Helen van der Hoeven namens het Wereld Natuur Fonds. “Dat kan véél efficiënter. En accepteren we dat in toiletpapier nog steeds houtvezels traceerbaar zijn die uit het tropisch regenwoud afkomstig zijn?”

Onafhankelijk van Wal-Mart

Een ngo als het Wereld Natuur Fonds is nadrukkelijk betrokken bij TSC. “Het is géén Wal-Mart activiteit”, benadrukt Bonnie Nixon, directeur van TSC wereldwijd. “TSC wil in samenwerking met bedrijven, overheden, kennisinstituten en ngo’s nieuwe ideeën en nieuwe business models creëren.”

 

“Feit is dat we de aarde aan het uitputten zijn. We betalen nog steeds niet de echte prijs die overeenkomt met de waarde van schoon water en schone lucht. Steeds meer consumenten erkennen dat en zullen niet meer accepteren dat bedrijven onverantwoordelijk met de planeet omgaan. We moeten samenwerken aan duurzame oplossingen en niet elkaar de zwarte piet toeschuiven,” aldus nog Nixon.

Ahold doet mee

Ook Ahold is lid van TSC: “Duurzaamheidsstandaarden die voor de gehele sector gelden zijn erg belangrijk in alle schakels van de keten”, zegt Kiki Stiemer, senior vice president van Ahold’s Europese inkoop. “Ahold heeft als doelstelling al onze huismerken per 2015 duurzaam te maken, maar wij hebben geen wetenschappers in dienst en geen uitgebreide r&d-afdeling."

 

De distributiegroep haalt ook aan dat het geen mensen heeft die voor alle producten een life cycle analysis kunnen uitvoeren, vandaar dat het samenwerkingsverband voor Ahold zo waardevol is. “Andere retailers en fabrikanten moeten zich hierbij aansluiten, zodat er een einde komt aan alle verschillende kwaliteitsaudits en –keurmerken,” klinkt het.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


25/07/2016

Iets meer dan een jaar na de aankondiging van de fusie tussen Ahold en Delhaize is het nu werkelijk zover. Een nieuw logo is er al, maar het échte werk moet nog beginnen. Waaraan mogen we ons verwachten?  

25/07/2016

De Zwitserse chocolademaker Lindt is in de eerste helft van het jaar verder gegroeid, maar waarschuwt tevens voor een verzwakking van de markt in Noord-Amerika en in het thuisland.

25/07/2016

De Amerikaanse overheid heeft haar goedkeuring gegeven voor de fusie tussen bierbedrijven SABMiller en AB InBev. Aan de goedkeuring zijn wel enkele voorwaarden verbonden, zoals de verkoop van MillerCoors.

25/07/2016

Vier supermarkten van Plus gaan bestellingen nog dezelfde dag thuis leveren. De test krijgt als naam Plus Express en zal ook toelaten dat klanten online bestelde artikelen dezelfde dag in de winkel afhalen.

25/07/2016

De fusie tussen het Nederlandse supermarktbedrijf Ahold en zijn Belgische tegenhanger Delhaize is officieel een feit. De laatste komma’s werden dit weekend gezet en beide bedrijven gaan nu samen verder als Ahold Delhaize.

22/07/2016

Tijdens de Gay Pride in Amsterdam heten zeven winkels van AH to go even "AH to gay". Daarnaast gaat Albert Heijn een deel van de opbrengsten van de verkoop van koffie schenken aan de stichting Amsterdam Gay Pride.

Back to top