Elk product langs de duurzaamheidsmeetlat

Prinses Máxima heeft dinsdag 8 november in Den Haag het Europese hoofdkwartier van The Sustainability Consortium ceremoniëel geopend. Hiermee gaat het consortium van maatschappelijk begane retailers in Europa van start, te beginnen in Nederland.

The Sustainability Consortium (TSC) heeft als doelstelling om alle consumentenproducten tegen een uniforme duurzaamheidsmeetlat te kunnen leggen. Het initiatief is ontstaan in de VS, waar Wal-Mart enkele jaren geleden een dergelijk systeem wilde opzetten. Wal-Mart moest toen algauw erkennen dat zo’n standaard alleen maar kon worden geaccepteerd als het op onafhankelijke en wetenschappelijke basis werd opgesteld. Voor de ontwikkeling daarvan werd TSC in het leven geroepen.

Geen tijd meer verspillen

In de VS wordt TSC vanuit twee Amerikaanse Universiteiten aangestuurd. In Europa speelt de Wageningen Universiteit en Research Centre (Wageningen UR) een centrale rol. “We moeten geen tijd meer verspillen met eindeloze discussies over wat en hoe we meten als het om verduurzaming gaat”, zegt Aalt Dijkhuizen, bestuursvoorzitter van Wageningen UR. “TSC wil een gestandaardiseerde meetmethode ontwikkelen, én het wil mogelijke oplossingen aandragen, waarmee bedrijven hun producten en processen kunnen verduurzamen.”

1 caffè latte: 200 liter water

Aan de basis van het werk van TSC ligt de zogeheten ‘Life Cycle Analysis’. Dit is een analyse die inzicht geeft in de milieu-effecten van producten in alle stadia van de levensduur van het product, van de grondstoffen tot en met de afval- of recyclefase. “Als je echt de gehele keten bekijkt, blijkt bijvoorbeeld dat voor de productie van elke caffè latte in een kartonnen wegwerpbekertje liefst 200 liter water nodig is”, zegt Helen van der Hoeven namens het Wereld Natuur Fonds. “Dat kan véél efficiënter. En accepteren we dat in toiletpapier nog steeds houtvezels traceerbaar zijn die uit het tropisch regenwoud afkomstig zijn?”

Onafhankelijk van Wal-Mart

Een ngo als het Wereld Natuur Fonds is nadrukkelijk betrokken bij TSC. “Het is géén Wal-Mart activiteit”, benadrukt Bonnie Nixon, directeur van TSC wereldwijd. “TSC wil in samenwerking met bedrijven, overheden, kennisinstituten en ngo’s nieuwe ideeën en nieuwe business models creëren.”

 

“Feit is dat we de aarde aan het uitputten zijn. We betalen nog steeds niet de echte prijs die overeenkomt met de waarde van schoon water en schone lucht. Steeds meer consumenten erkennen dat en zullen niet meer accepteren dat bedrijven onverantwoordelijk met de planeet omgaan. We moeten samenwerken aan duurzame oplossingen en niet elkaar de zwarte piet toeschuiven,” aldus nog Nixon.

Ahold doet mee

Ook Ahold is lid van TSC: “Duurzaamheidsstandaarden die voor de gehele sector gelden zijn erg belangrijk in alle schakels van de keten”, zegt Kiki Stiemer, senior vice president van Ahold’s Europese inkoop. “Ahold heeft als doelstelling al onze huismerken per 2015 duurzaam te maken, maar wij hebben geen wetenschappers in dienst en geen uitgebreide r&d-afdeling."

 

De distributiegroep haalt ook aan dat het geen mensen heeft die voor alle producten een life cycle analysis kunnen uitvoeren, vandaar dat het samenwerkingsverband voor Ahold zo waardevol is. “Andere retailers en fabrikanten moeten zich hierbij aansluiten, zodat er een einde komt aan alle verschillende kwaliteitsaudits en –keurmerken,” klinkt het.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


05/02/2016

Pepsi gaat dit voorjaar een bar-restaurant openen in het hippe Meatpacking District in New York. Is het meer dan een stunt?

 

05/02/2016

ABN Amro stelt in een sectorupdate dat het verwacht dat de foodsector in 2016 en 2017 verder zal weten te groeien, dankzij een groeiend consumentenvertrouwen. Dit zet Nederlanders aan opnieuw meer uit te geven.

04/02/2016

Albert Heijn heeft een geslaagde restaurantactie gehouden. Klanten boekten in de actieperiode ruim 950.000 reserveringen bij meer dan 1500 restaurants die deelnamen aan de actie.

 

04/02/2016

Steeds meer Nederlanders kopen bewust. Een derde let in de winkel niet alleen op prijs, kwaliteit en nut, maar laat zich ook leiden door duurzame, politieke of ethische motieven. Driekwart van de consumenten eet minder vlees, koopt biologische eieren, kiest voor fairtrade kleding of deelt producten vanwege het milieu.

 

04/02/2016

NS bekijkt eind dit jaar of winkelformules op de stations kunnen worden overgedragen aan de markt. Het spoorwegbedrijf evalueert in juni en november of de uitgevoerde overdracht van Burger King, La Place Express en OLA Happiness Station een goeie oplossing is.

 

03/02/2016

Supermarktketen Jumbo gaat naast de weekaanbiedingen en jaaraanbiedingen voortaan ook seizoensaanbiedingen brengen. Het gaat daarbij om producten die van pas komen in het seizoen dat aan de gang is. Ze zullen ook het hele seizoen in promotie blijven.

 

03/02/2016

Biologische winkel SuperFair viert haar eenjarig bestaan vanaf morgen tot en met zondag met gratis appeltaartjes bij 20 euro aan boodschappen en met acht aanbiedingen voor 1 euro.De formule opende op 4 februari vorig jaar de eerste winkel van 500 vierkante meter aan de Utrechtse Biltstraat.

 

02/02/2016

Het valt op: zowel in frisdrank als ijs of snoep komen meer grote merken met kleinere verpakkingsformaten. Ze beogen een dubbele win: minder calorieën en betere marges. 

 

02/02/2016

Zakenman Stelios Haji-Ioannou gaat concurreren met Aldi en Lidl. De eerste easyFoodstore opende gisteren in Park Royal, in het noordwesten van Londen. 

 

01/02/2016

Halal Fried Chicken gaat voor verdere groei. De halal fastfood-kipformule opende een jaar geleden de eerste vestiging van HFC in Amsterdam. Op 26 februari opent het derde restaurant met een alcoholvrij HFC-café en een speelparadijs voor kinderen.

 

01/02/2016

Georges Plassat, CEO van de Franse supermarktketen Carrefour, heeft in een interview aangegeven dat hij nog gelooft in een toekomst voor fysieke winkels. Volgens hem moeten digitaal en fysiek elkaar in de toekomst aanvullen.

 

01/02/2016

Het obesitasprobleem bij kinderen kan niet worden opgelost door vrijwillige inspanningen van de voedingssector alleen, stelt de Wereldgezondheidsorganisatie. Taxatie en marketingrestricties zijn noodzakelijk. 

 

Back to top