Elk product langs de duurzaamheidsmeetlat

The Sustainability Consortium (TSC) heeft als doelstelling om alle consumentenproducten tegen een uniforme duurzaamheidsmeetlat te kunnen leggen. Het initiatief is ontstaan in de VS, waar Wal-Mart enkele jaren geleden een dergelijk systeem wilde opzetten. Wal-Mart moest toen algauw erkennen dat zo’n standaard alleen maar kon worden geaccepteerd als het op onafhankelijke en wetenschappelijke basis werd opgesteld. Voor de ontwikkeling daarvan werd TSC in het leven geroepen.

Geen tijd meer verspillen

In de VS wordt TSC vanuit twee Amerikaanse Universiteiten aangestuurd. In Europa speelt de Wageningen Universiteit en Research Centre (Wageningen UR) een centrale rol. “We moeten geen tijd meer verspillen met eindeloze discussies over wat en hoe we meten als het om verduurzaming gaat”, zegt Aalt Dijkhuizen, bestuursvoorzitter van Wageningen UR. “TSC wil een gestandaardiseerde meetmethode ontwikkelen, én het wil mogelijke oplossingen aandragen, waarmee bedrijven hun producten en processen kunnen verduurzamen.”

1 caffè latte: 200 liter water

Aan de basis van het werk van TSC ligt de zogeheten ‘Life Cycle Analysis’. Dit is een analyse die inzicht geeft in de milieu-effecten van producten in alle stadia van de levensduur van het product, van de grondstoffen tot en met de afval- of recyclefase. “Als je echt de gehele keten bekijkt, blijkt bijvoorbeeld dat voor de productie van elke caffè latte in een kartonnen wegwerpbekertje liefst 200 liter water nodig is”, zegt Helen van der Hoeven namens het Wereld Natuur Fonds. “Dat kan véél efficiënter. En accepteren we dat in toiletpapier nog steeds houtvezels traceerbaar zijn die uit het tropisch regenwoud afkomstig zijn?”

Onafhankelijk van Wal-Mart

Een ngo als het Wereld Natuur Fonds is nadrukkelijk betrokken bij TSC. “Het is géén Wal-Mart activiteit”, benadrukt Bonnie Nixon, directeur van TSC wereldwijd. “TSC wil in samenwerking met bedrijven, overheden, kennisinstituten en ngo’s nieuwe ideeën en nieuwe business models creëren.”

 

“Feit is dat we de aarde aan het uitputten zijn. We betalen nog steeds niet de echte prijs die overeenkomt met de waarde van schoon water en schone lucht. Steeds meer consumenten erkennen dat en zullen niet meer accepteren dat bedrijven onverantwoordelijk met de planeet omgaan. We moeten samenwerken aan duurzame oplossingen en niet elkaar de zwarte piet toeschuiven,” aldus nog Nixon.

Ahold doet mee

Ook Ahold is lid van TSC: “Duurzaamheidsstandaarden die voor de gehele sector gelden zijn erg belangrijk in alle schakels van de keten”, zegt Kiki Stiemer, senior vice president van Ahold’s Europese inkoop. “Ahold heeft als doelstelling al onze huismerken per 2015 duurzaam te maken, maar wij hebben geen wetenschappers in dienst en geen uitgebreide r&d-afdeling."

 

De distributiegroep haalt ook aan dat het geen mensen heeft die voor alle producten een life cycle analysis kunnen uitvoeren, vandaar dat het samenwerkingsverband voor Ahold zo waardevol is. “Andere retailers en fabrikanten moeten zich hierbij aansluiten, zodat er een einde komt aan alle verschillende kwaliteitsaudits en –keurmerken,” klinkt het.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


29/04/2016

Werknemers van Albert Heijn die werken in de acht winkels die worden afgestoten omwille van de fusie met Delhaize, zullen hun loon kunnen behouden. Momenteel wordt er nog gezocht naar een overnemer voor die winkels.

28/04/2016

Tegen 2025 wil AB InBev dat minstens 20% van de biervolumes uit niet- of laagalcoholhoudende producten bestaat. Dat vertelde CEO Carlos Brito gisteren tijdens de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering.

27/04/2016

Kwalitaria opent volgende week in Vianen een testwinkel met het nieuwe 'fast casual' cafetariaconcept, met naast zitjes, foodsharing en authentieke snacks ook verantwoorde duurzame producten. In de nieuwe testwinkel zal de keten ondernemers trainen en nieuwe ideeën testen.

27/04/2016

Jumbo gaat twee bedrijfsonderdelen verkopen: Retail Accounting (financieel-administratieve dienstverlening aan franchisenemers) gaat naar BDO, terwijl B.sis (service en onderhoud aan kassa’s en overige winkelautomatisering) naar Simac gaat.

27/04/2016

De Delhaize Groep heeft in het eerste kwartaal van 2016 een sterke start voor het jaar kunnen nemen. Zo ging de omzet er met bijna 6% op vooruit, waarmee de Belgische distributeur het beter deed dan de verwachtingen.

26/04/2016

De Schwarz Group heeft in 2015 maar liefst vijf miljard euro geïnvesteerd: een nieuw record voor het moederbedrijf van discounter Lidl en Kaufland. Het grootste deel van het geld werd gebruikt om nieuwe winkels te openen en om bestaande winkels een upgrade te geven.

25/04/2016

Henk Kessen volgt bij Hoogvliet per 1 juni Jan Korevaar op als commercieel directeur. Korevaar, die de functie in 2008 opnam, gaat met pensioen.

25/04/2016

DekaMarkt gaat in oktober een tweede World of Food openen in Apeldoorn, volgend jaar volgt een derde winkel in Amersfoort. Eigenaar Detailresult gaat dit laatste project samen met verhuurder Vahstal in de komende weken verder uitwerken.

25/04/2016

De omzet van de Amerikaanse koffieketen Starbucks is in het eerste kwartaal van 2016 met 9,4% gestegen naar 4,99 miljard dollar (4,4 miljard euro). Daarmee wist de keten de verwachtingen van de analisten echter niet te halen.

23/04/2016

Deleukstetaartenshop in Zutphen gaat op 28 mei sluiten. De keten ziet in de Gelderse stad na vier jaar geen bestaansrecht meer voor de langere termijn en gaat zich meer richten op locaties in grotere steden.

22/04/2016

Supermarktketen Albert Heijn start volgende week in Zaandam met de bouw van een nieuw distributiecentrum, dat midden 2018 geopend moet worden. Het zal het huidige distributiecentrum in Zaandam gaan vervangen.

21/04/2016

Supermarktorganisatie Coop is sterk aan het nieuwe jaar begonnen: in de eerste vijftien weken van 2016 ging de omzet met 6% omhoog. Dat kwam vooral door de toevoeging van acht nieuwe winkels.

Back to top