RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Opinie: Blockchain, de killer van de platformen

icon
Algemeen11 juni, 2018

Blockchain houdt bijzonder interessante mogelijkheden in voor retail. Het is echter niet alleen een hulpmiddel voor de retailer, het kan die ook gaan vervangen. Maakt blockchain banken en supermarkten overbodig?

 

Transparante keten: volg de kip tot je bord

De herkomst van producten is eenvoudig te traceren dankzij blockchain: de Franse supermarktgroep Carrefour maakt de toevoerketen van verschillende productcategorieën helemaal transparant dankzij de technologie. Door elke schakel in de toevoerketen de productie- en verwerkingsomstandigheden te laten vastleggen in een gedecentraliseerde databank, kunnen klanten de hele weg die het product heeft afgelegd volgen en dus eenvoudig alles te weten komen over pakweg de kip op hun bord. 
 

Met dezelfde bedoeling gaan foodproducenten als Dole, Unilever en Nestlé zee met IBM: om de bewegingen in de toevoerketen van producten dankzij blockchain efficiënter en beter in kaart te brengen. Walmart, dat zich ook al aansloot bij het IBM-systeem, zei in juni 2017 de afgelegde weg van mango’s sindsdien in 2,2 dagen te kunnen traceren, ten opzichte van zeven dagen vroeger.

 

Ook van Alibaba is geweten dat het flink investeert in blockchain om namaak tegen te gaan. Het voordeel van blockchain is hier dat geen enkele individuele schakel of persoon de ingevulde gegevens kan aanpassen of vervalsen, wat het systeem beveiligt tegen fraude.

 

Supermarkt uitgeschakeld: van de producent recht naar de consument

De Russische startup INS Ecosystem is echter vast van plan om de supermarkten uit te schakelen als dure tussenschakel tussen de producent en de consument. Oprichters Peter Fedtsjenkov en Dimitri Zjoelin, ook de mannen achter boodschappenleverdienst Instamart, geloven dat hun onlineplatform boodschappen tot 30% goedkoper kunnen maken.

 

FMCG-giganten Unilever, Mars, FrieslandCampina en Reckitt Benckiser hebben al samenwerkingsovereenkomsten getekend, net zoals farmaproducenten en lokalere food- en non-foodmerken. Van Durex tot Gaviscon, allemaal geloven ze in het gedecentraliseerde e-commerceplatform van INS. Zeven van de twintig grootste FMCG-producenten ter wereld zouden volgens de initiatiefnemers al sterke interesse hebben om in te stappen.

 

De korte keten is niet nieuw, geven ze bij INS Ecosystem toe, maar dankzij de blockchain is het meer dan ooit mogelijk. Het gedecentraliseerde datasysteem maakt het volgens oprichter Fedtsjenkov mogelijk om veilig, efficiënt en goedkoop rechtstreeks handel te drijven tussen de producent en de consument, zonder de supermarkt als tussenpartij. Blockchain en ‘smart contracts’ maken immers een nieuwe generatie platformen mogelijk, menen de oprichters. Ze zorgen voor transparantie in de toevoerketen, terwijl de uitgifte van een eigen virtuele munteenheid, de INS token, shoppers een eigen getrouwheids- en beloningsprogramma biedt.

 

Hoewel klanten er met meerdere munteenheden kunnen betalen, zullen alle marketingcampagnes en beloningsprogramma’s via de INS token verlopen. Je kunt het vergelijken met de ‘air miles’ van vliegtuigmaatschappijen, maar dankzij ‘smart contracts’ (programmatie die de tokens automatisch toekent wanneer van toepassing) in de blockchain zijn ze hier geavanceerder, functioneren ze goedkoper en meer gepersonaliseerd. INS eigent zich ook slechts een commissie van 1% op alle transacties toe, een minimale marge die enkel mogelijk is als het systeem zo zelfstandig en goedkoop mogelijk loopt. De tussenkomst van INS als platform-aggregator moet dus zo minimaal mogelijk zijn, en dat kan dankzij de gedecentraliseerde blockchain-technologie.

 

Moskou en Amsterdam komen als eerste aan de beurt bij de uitrol, Moskou als thuisbasis van de crypto-onderneming en Amsterdam dankzij het akkoord met PostNL, het Nederlandse postbedrijf dat als derde partij voor de logistieke afwikkeling en leveringen gaat zorgen in de Benelux. INS Ecosystem hecht veel belang aan die ‘last mile’-leverancier, aangezien die het letterlijke raakpunt vormt tussen de digitale en de fysieke wereld, tussen het platform en de consument.

 

Amazon investeert in crypto en wordt eigen bank

Waarom is Amazon hier dan nog niet mee begonnen? Wees gerust, het is er ongetwijfeld al mee bezig. Amazon heeft verschillende domeinnamen gereserveerd die verwijzen naar cryptocurrencies, mogelijk om valsmunters voor te zijn, maar er is wellicht meer aan de hand. De blockchain zou van Amazon een nog almachtiger ecosysteem kunnen maken, net zoals INS Ecosystem dat van plan is.

 

Een eigen cryptocurrency, of virtuele munteenheid, zorgt er immers voor dat wisselkoersproblemen verleden tijd zijn op de wereldwijde marktplaats. Er zou dan ook geen nood meer zijn aan de bank of externe financiering, aangezien het zelf kapitaalrondes kan organiseren voor de munteenheid en die als beleggingsmiddel kan boosten. De hele bedoeling van de blockchain is dat er geen regulerende derde partij zich meer hoeft en kan bemoeien, met cryptocurrencies ontstaan als bewuste boycot van banken.

 

Meer zelfs, niets staat Amazon in de weg om zelf als bank op te treden: meer dan de helft van de respondenten in een enquête onder Amazon-shoppers (LendEDU 2018) zou een eigen Amazon-munt zien zitten, terwijl bijna 45% een rekening zou openen en gebruiken bij de e-tailgigant. Zo’n 38% zegt namelijk evenveel vertrouwen te hebben in Amazon als in een bank en bijna 30% zou er zelfs een hypotheek aangaan.

 

Het zou de macht van Amazon aanzienlijk verder vergroten, aangezien het met blockchain niemand anders meer nodig heeft dan een leveringsdienst: Amazon kan zo rechtstreeks van de producent naar de consument gaan, en daarbij zowel banken als supermarkten en grossisten passeren. Als de geruchten ook nog eens kloppen dat Amazon aan het manoeuvreren is om wereldwijde logistiekdienstverlener DHL te kopen (Doug Stephens 2017), heeft de retailreus uit Seattle binnenkort de hele keten van A tot Z in handen.

 

De keten van A tot Z, in één ononderbroken lijn

Op den duur heeft Amazon dan evenmin nog de vele handelaars en partners op zijn Marketplace nodig, aangezien het in de blockchain een onbeperkt aanbod kan presenteren aan de consument, rechtstreeks vanuit de producent. Een groot voordeel van een e-commerceplatform via blockchain is immers net dat het vanuit een pull-model kan functioneren, beweren de oprichters van INS Ecosystem.

 

Omdat het de barrières in de communicatie tussen consumenten en producenten wegneemt, kan de consument op het platform zelf aangeven waar hij behoefte aan heeft. Het zijn niet langer de retailers die het beschikbare assortiment bepalen, het platform wil consumenten daarentegen zelf de directe toegang tot het volledige aanbod van de producenten geven. Praktisch kan dat doordat er in die korte keten zonder tussenschakels geen dure voorraad opgeslagen hoeft te worden en geen tijd of middelen verloren gaan in de toevoerketen.

 

Voordelen voor de deelnemende producenten zijn de toegang tot data, die ze nu rechtstreeks van de consument en niet via de retailer krijgen, de besparing op kosten in het retailkanaal en het wegvallen van de marge voor de retailer. INS wijst er daarenboven op dat het blockchain-platform kleinere merken, die moeilijk een plek in het winkelrek kunnen bemachtigen, ook meer kans geeft om gezien te worden. In het geval van Amazon is het wellicht eerder de bedoeling om de vele eigen merken een dominante plaats te gaan geven, waardoor Amazon uiteindelijke in één rechte, ononderbroken lijn tot bij de consument komt.

 

Miljoenen winkels à la Amazon in de blockchain?

Of Amazon al concreet bezig is met zo’n eigen crypto-platform is nog niet officieel bevestigd, maar dat het idee leeft, staat buiten kijf: behalve het Russische INS Ecosystem duikt ook al de mysterieuze crypto-munt Bezop op. Die Amerikaanse blockchain-ondernemers baseerden zich niet toevallig op de naam van Amazon-oprichter Jeff Bezos voor hun virtuele munt: ze willen met behulp van blockchain een wereldwijde marktplaats creëren waar alle handelaren en producenten hun waren kunnen aanbieden aan de consument, maar dan zonder dat ze zelf een webshop hoeven op te starten, zonder dat ze hoeven te investeren in een kassa- of betalingssysteem (alles gebeurt met crypto-geld) én zonder dat er een derde partij – zoals Amazon, Alibaba of Zalando – reguleert of met marges en data wegloopt.

 

Bezop noemt zich “een gedecentraliseerd peer-to-peersysteem voor het beheren en verwerken van e-commercebestellingen, dat steunt op ‘smart contracts’, een autonome beschermingsservice voor kopers en verkopers en een eenvoudig btw-ontvangstsysteem – allemaal aan de hand van een gedecentraliseerd blockchainnetwerk”. “Bouw indrukwekkende winkels à la Amazon voor miljoenen bedrijven” luidt dan ook de slogan van de onderneming.

 

Hoewel Bezop op moment van schrijven nog in de kinderschoenen staat en geregeld kritiek krijgt in de crypto-community, houdt het idee zeker steek. En dat moeten reuzen Amazon en Alibaba ook inzien. Als Amazon investeert in technologie, dan is blockchain de volgende logische stap. Het zou dan wel het einde van de huidige marktplaats-platformen met handelaars als externe aanbieders inluiden. Wordt de blockchain de killer van de platformen?

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen22 december, 2025
    Italië geeft Apple boete van 100 miljoen euro wegens machtsmisbruik

    De Italiaanse mededingingsautoriteit AGCM heeft Apple een boete van 98,6 miljoen euro opgelegd wegens misbruik van zijn dominante positie op de markt voor mobiele apps.

  • icon
    Algemeen22 december, 2025
    Galeries Lafayette wil af van BHV Marais

    Galeries Lafayette is exclusieve gesprekken gestart met “een Anglo-Amerikaanse investeerder” om BHV Marais te verkopen, mogelijk al in januari. Het nieuws doorkruist de plannen van de burgemeester van Parijs, die met partners een overname en herontwikkeling tot gemengd project had voorbereid. SGM blijft het warenhuis uitbaten.

  • icon
    Algemeen22 december, 2025
    Dit waren de beste RetailDetail-interviews van 2025

    Ook afgelopen jaar sprak RetailDetail met een hele reeks straffe “industry leaders” uit binnen- en buitenland. We blikken terug op 2025 in tien toonaangevende retailgesprekken.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN