RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Marqt viert tiende verjaardag in het rood

icon
Food26 juli, 2018

De ‘eerlijke’ luxesupermarkten van Marqt slagen er niet in om winst te maken, ook al bestaat de keten ondertussen tien jaar. Brengen een nieuwe CEO en aandeelhouders verandering?

 

Nog geen euro winst, ondanks trend

Uit de recentste jaarrekening van Marqt blijkt dat de supermarktketen nog geen euro winst heeft behaald, schrijft RTL Z. Het nettoverlies bedroeg vorig jaar 1,1 miljoen euro. In 2016 stond de keten 1,4 miljoen euro in het rood. Oprichter Quirijn Bolle had eerder nochtans beloofd in 2017 winst te gaan maken. Toch heeft de formule, die staat voor “smaakvolle en eerlijke producten die met zorg voor de natuur, dier en mens tot stand zijn gekomen”, inmiddels vijftien vestigingen en past het concept ook in de tijdsgeest. Nederlanders geven al zeven jaar lang elk jaar meer geld uit aan duurzaam geproduceerde voeding, berekende het ministerie van Economische Zaken. 

 

Wat er dan misgaat, is volgens experts het prijsniveau en de marketing. Paul Moers en Jan-Willem Grievink verklaren aan RTL Z dat de prijsverschillen tussen Marqt en traditionele supermarktketens, die steeds meer ook zelf biologische en duurzame voeding aanbieden, te hoog oplopen. Er is ook niet genoeg marketing om de positionering en het verhaal van Marqt te ondersteunen.

 

Nieuwe aandeelhouders en CEO

Ondertussen raakt de keten ook aandeelhouders kwijt: vorig jaar verliet Verlinvest, het investeringsvehikel van Belgische oprichtersfamilies achter AB InBev, het schip. De plaats werd ingenomen door Triodos Bank en Social Impact Ventures, die 1,2 miljoen euro vers kapitaal in de foodformule injecteerden. Vraag is hoe lang zij het verlies blijven tolereren: ofwel moet er snelle groei komen, ofwel azen de investeerders mogelijk op een verkoop.

 

Af te wachten valt eerst of nieuwe CEO Joost Leeflang het tij kan keren. Hij trad vorige maand als nieuwe topman bij Marqt, na een decennialange carrière bij Philips en ervaring als coach voor duurzame ondernemingen.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food24 december, 2025
    Na pizza-debat toch akkoord over btw-regels voor afhaalmaaltijden

    De Belgische federale regering heeft na weken van technische en politieke verwarring een knoop doorgehakt over de btw op meeneemmaaltijden. Vragen over wat nu precies een afhaalmaaltijd is en hoe lang een supermarktpizza houdbaar is, zorgden weliswaar eerst nog voor verhitte discussies.

  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

Meest gelezen
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
  • icon
    Elektro11 december, 2025
    Italië eist veiligheidsgaranties van JD.com bij overname MediaMarkt
  • icon
    Food5 december, 2025
    Upfront opent eerste supermarkt en zoekt er nu al vier nieuwe
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN