RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Ikea koopt oude meubelen terug

icon
Wonen15 oktober, 2020

Ikea lanceert binnenkort een opmerkelijke internationale campagne genaamd ‘BuyBackFriday’. Ze geeft klanten de mogelijkheid om hun oude Ikea-meubelen om te ruilen voor aankoopbonnen. Critici zien er een publicitaire stunt in.

 

Aankoopbonnen

Wie zijn oude Ikea-meubelen beu is, kan ze binnenkort terugbrengen naar de meubelgigant. Die zal ze, na een grondige controle, tegen maximaal de helft van de aankoopprijs terugkopen via aankoopbonnen. Voorwaarde is wel dat de ingeleverde meubels volledig zijn en in goede staat.

 

De BuyBackFriday-campagne zal in 27 landen gelanceerd worden. In België loopt ze van 24 november tot 3 december. Volgens de woonwinkelketen past de actie in de ambitie om tegen 2030 volledig circulair en klimaatpositief te worden.

 

Ongeloofwaardig

Nogal wat waarnemers stellen zich echter vragen bij de campagne en zien er in de eerste plaats een pr-stunt in. Zo valt de start van de campagne wellicht niet toevallig in de week van Black Friday, het grote koopjesfestival dat overgewaaid kwam uit de Verenigde Staten. Ook de vage plannen die Ikea voor de inruildienst heeft na afloop van de de campagne, zorgen voor twijfel. “Op dit moment zijn we nieuwe bedrijfsmodellen aan het verkennen om een commercieel haalbaar en schaalbaar aanbod te ontwikkelen”, zegt Stefan Vanoverbeke, Deputy Retail Operations Manager in een persbericht.

 

Niet iedereen wil de campagne evenwel meteen afbranden. In de Standaard geeft Kris Bachus, onderzoeksleider milieubeleid en duurzame ontwikkeling bij het Hiva, Ikea het voordeel van de twijfel. “Elk initiatief dat hergebruik stimuleert is welkom, zeker van een wereldspeler als Ikea. Al is het maar omdat het op zijn minst zal helpen om het grote publiek voor de circulaire economie te sensibiliseren.” Toch is ook volgens hem de schaal waarop de terugkoopdienst uiteindelijk internationaal zal worden uitgerold, het allerbelangrijkst.

Meer over... Wonen
Zie meer
  • icon
    Wonen7 juli, 2025
    [In Beeld] Van Marcke verkoopt dromen in innovatieve showroom

    In zijn nieuwe showroom in Aalst breekt Van Marcke met traditionele productpresentaties. De retailer legt de nadruk op inspiratie, persoonlijke begeleiding en “de realisatie van badkamerdromen”.

  • icon
    Wonen2 juli, 2025
    Ikea rolt nieuw loyalty-puntensysteem uit voor klanten

    Ikea lanceert een vernieuwd loyaltyprogramma voor Ikea Family-leden. Via het nieuwe puntensysteem ontvangen klanten persoonlijke kortingen, die ze flexibel kunnen inzetten.

  • icon
    Wonen1 juli, 2025
    Swiss Sense haalt 100 miljoen euro op

    Swiss Sense heeft een herfinanciering van honderd miljoen euro succesvol afgerond. Met deze kapitaalinjectie wil de beddenspecialist sneller internationaal groeien en fors investeren in digitalisering.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Algemeen18 juni, 2025
    Zware Europese boete dreigt voor AliExpress
  • icon
    Algemeen16 juni, 2025
    Is ‘agentic’ AI de toekomst van retail?
  • icon
    Food24 juni, 2025
    Ongeziene breuk: Jumbo wisselt van broodleverancier
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN