RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Reddingsplan Casa goedgekeurd

icon
Wonen4 december, 2020

Nadat eerder de schuldeisers al instemden met het reorganisatieplan van decoratieketen Casa, heeft nu ook de ondernemingsrechtbank van Turnhout haar fiat gegeven.

 

Eén jaar respijt

Het plan houdt in dat alle schuldeisers in uiterlijk een jaar hun geld zullen krijgen, schrijft De Standaard. De leveranciers zouden voor 90% worden terugbetaald, terwijl de intragroepsvennootschappen slechts 40% zouden ontvangen.

 

Casa is eigendom van de familie Blokker. Het decoratiebedrijf maakt al enkele jaren verlies en gaat gebukt onder een hoge schuldenlast. In 2017 werd het startschot gegeven voor het strategisch plan 20.20, om het bedrijf weer een toekomst te geven. Er kwam onder meer een nieuw distributiecentrum in Olen, een nieuw winkelconcept en de keten maakte werk van een volwaardige omnichannelstrategie.

 

Begin dit jaar zette de eigenaarsfamilie 69,5 miljoen euro schulden om in kapitaal. Daarmee wilde men het bedrijf niet alleen een gezondere basis geven; het was ook een signaal naar de leveranciers. Op dat moment leek het ergste achter de rug, want de omzet lag 10% hoger dan tijdens dezelfde periode een jaar eerder.

 

Het uitbreken van de coronacrisis betekende echter een nieuwe forse tegenvaller voor Casa. Net voor de zomer diende de onderneming een verzoekschrift tot gerechtelijke reorganisatie in. Dat plan is nu dus goedgekeurd.

 

“Vertrouwen in de toekomst”

CEO Giane Van Landuyt is tevreden om de “zwarte bladzijde” in de geschiedenis van Casa te kunnen omslaan en kijkt de toekomst met vertrouwen tegemoet. “Het doorzettingsvermogen en de veerkracht van onze medewerkers in België en over de 8 landen waar we actief zijn, heeft er na de eerste lockdown mede voor gezorgd dat wij een deel van het opgelopen omzetverlies hebben kunnen recupereren.”

Het bedrijf wil nu werk maken van de voltooiing van het strategisch plan. “Hierbij zal nog meer ingezet worden op verdere digitalisering van ons bedrijf en op het nog meer kenbaar maken van de vernieuwde, opwaartse positionering van onze interieurketen”, besluit ze.

 

Meer over... Wonen
Zie meer
  • icon
    Wonen7 juli, 2025
    [In Beeld] Van Marcke verkoopt dromen in innovatieve showroom

    In zijn nieuwe showroom in Aalst breekt Van Marcke met traditionele productpresentaties. De retailer legt de nadruk op inspiratie, persoonlijke begeleiding en “de realisatie van badkamerdromen”.

  • icon
    Wonen2 juli, 2025
    Ikea rolt nieuw loyalty-puntensysteem uit voor klanten

    Ikea lanceert een vernieuwd loyaltyprogramma voor Ikea Family-leden. Via het nieuwe puntensysteem ontvangen klanten persoonlijke kortingen, die ze flexibel kunnen inzetten.

  • icon
    Wonen1 juli, 2025
    Swiss Sense haalt 100 miljoen euro op

    Swiss Sense heeft een herfinanciering van honderd miljoen euro succesvol afgerond. Met deze kapitaalinjectie wil de beddenspecialist sneller internationaal groeien en fors investeren in digitalisering.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Algemeen18 juni, 2025
    Zware Europese boete dreigt voor AliExpress
  • icon
    Algemeen16 juni, 2025
    Is ‘agentic’ AI de toekomst van retail?
  • icon
    Food24 juni, 2025
    Ongeziene breuk: Jumbo wisselt van broodleverancier
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN